Followers

Dia Aisyah Ku 2

Thursday, January 28, 2010


Pagi ini, Saufi agak kepenatan. Semalaman dia tidak tidur. Namun kesempatan itu juag digunakannya untuk memanjatkan doa, menadah tangan kehadrat Yang Esa. Pohonnya, biarlah Allah yang mengatur untuknya. Moga kemelut itu akan berakhir dengan baik.

اللهم أحسن عاقبتى فى الأمر كله وأجرنى من خزى الدنيا وعذاب الأخرة

Ya Allah, elokkanlah kesudahan urusanku semuanya dan selamatkanlah daku dari kehinaan dunia dan azab di akhirat.

Saufi melangkah keluar dari biliknya di compartment A 107 blok A. Buku karangan Ibnu Qayyim al Jauziyyah, Hikmat Ujian dipegang kemas. Seusai solat malam tadi, iris matanya melirik ke arah buku itu. Seingat Saufi, buku itu kiriman seorang sahabat seusrahnya di Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi Lelaki, Nik Azrin. Dia kini berada di Mesir . Sepatutnya, Saufi turut sama menjejaki sahabatnya di sana, namun dia punyai matlamat untuk berada di Univesrsiti Islam Antarabangsa(UIA). Sudah agak lama buku itu tersimpan di rak, debu-debu mula menapak di muka kulit.

“ ..dan kemungkinan antara hikmah ujian ialah, ia merupakan satu peluang untuk meneliti kembali kejadian lepas, berhenti sejenak memikirkan perancangan akan datang . Oleh itu, ujian akan memberikan nilai tambah kepada mana-mana individu untuk lebih matang dan jiwa yang padu, juga memberikan keutuhan hati dan perasaan mendalam dalam minda seorang da’ie “

Itu kata-kata Ibnu Qayim dalam buku beliau. Ingin Saufi lanjutkan lagi bacaan , namun dia perlu masa yang tenang sebab itu buku itu dibawa bersama.

Perjalanan untuk ke kuliyyah hanya mengambil masa 5 minit sahaja dari Mahallah Zubair. Namun ada juga di kalangan muslimin menggunakan motorsikal. Bagi muslimah , Mahallah Safiyyah yang paling dekat dengan kuliyyah.. Saufi memilih untuk berjalan kaki. Baginya, berjalan boleh mencernakan minda, memberi senaman anggota. Apatah lagi Nabi Saw menyatakan :

Sesiapa yang menyusuri jalan untuk mencari ilmu Allah, pasti Allah akan mudahkan jalan untuknya (dengan sebab tujuannya) ke syurga..

Subjek yang perlu Saufi ikuti hari ini,ialah konsep penggunaan Kaedah Feqah. Subjek berkenaan oleh Dr Bari Awang. Beliau anak jati Tanah Merah Kelantan. Bangga juga Saufi. Bukan asobiah tapi ukhuwwah.

Menarik pula kupasan yang diberikan Dr . Ia berkenaan autoriti uruf dan adat dalam perundangan Islam. Kesimpulan akhir dari Dr Bari, turut mencuit hati Saufi

“..saya amat kurang bersetuju jika pelajar-pelajar saya kahwin semasa alam belajar. Kalau nak kahwin pun, buat kenduri makan bihun jela. Saya tahu, kamu semua bukannya ada duit pun, nanti dah habis belajar, bercerai..tak ada beza dengan orang di luar sana..jadi janganlah kerana adat orang nak kahwin awal, kamu pun nak kahwin juga”

Seusai kuliyah, saufi segera ke Mahallah Ali untuk menikmati juadah tengahari. Café di Mahallah Ali amat digemari para pelajar kerana menawarkan bukan sekadar harga yang murah tapi makanan yang amat menyelerakan. Tambahan pula, dia berjanji dengan Hasnul Razi untuk bertemu di café sana. Hasnul Razi adalah sepupu Syura. Dia mengambil jurusan undang-undang.

Assalamualaikum. Menung panjang Nampak

Walaikumussalam..takdela. Ana teringatkan kata-kata Dr Bari tadi. Sinis tapi bermakna

Oo yeke? Ke teringat buah hati?

Eh ke situ pula, ana serius la, teringat kata-kata Dr tadi.

Em ok..macamana dengan tawaran ana minggu lepas, jadi ke?

Em ana setuju, Cuma bagaimana dengan modal?

Modal tu, enta jangan runsing, umi ana janji untuk berikan duit simpanannya sebagai hutang kepada kita. Ala, bukannya banyak pun kalau kita berhutang ni, lagi pun umi ana tak kisah bila kita nak bayar.

oo..em oklah, hal ehwal promosi, ana akan laksanakan, enta hanya dapatkan bekalan perfume, printer dan tempahan t-shirt muslimah juga jubah.Boleh?

Boleh je ya syeikh..er..satu lagi..enta ada jumpa Fauzan?

Em semalam ana jumpa,kenapa?

Dia ada call ana, tapi ana ‘silent’kan handset, ana agak dia mesti ingin tanyakan pasal Syura…

Hasnul memandang Saufi, tiada kata bersahut darinya. Nafas ditarik panjang…dia kaget lagi.

Kelibat Fauzan harini tidak dilihatnya. Biasanya paling tidak Fauzan akan sertai mereka di café Mahallah Ali. Bagaimana dia?...

5 comments:

Anonymous said...

salam alaik..eemm bleh dtrima jgk pndgn Dr Bari 2.. n Ibnu Qayyim memberi ulasan yg bgs m'enai hikmah ujian..so,ape cite strusnye a.saif??
bkl novelis nie..hehehe..

Anonymous said...

salam alaik..eemm bleh dtrima jgk pndgn Dr Bari 2.. n Ibnu Qayyim memberi ulasan yg bgs m'enai hikmah ujian..so,ape cite strusnye a.saif??
bkl novelis nie..hehehe..

salmanfasiri said...

tunggu dan baca nanti hehe

الوردة الشوكية said...
This comment has been removed by the author.
salmanfasiri said...

wa'alaikumussalam..AB
aha, btol2..santai, ada sesuatu bmnfaat..
em sama la..baca part last, baru baca awal..ala macm baca surah akhir2, bru baca surah besar2..panjang2