Followers

::Berlalukah Lailatul Qadr?::

Monday, September 14, 2009

Pagi Ahad lepas (24 Ramadhan/13September), kotak sms saya dihujani soalan yang sama.Orang yang mula-mula bertanya ialah "anak Babah" Pada malam itu juga(malam ke24), ketika ingin memulakan solat qiyam, para jemaah surau AsSiddiqiin juga mengajukan soalan yang sama

"Ustaz, ustaz rasa, malam tadi (malam 23Ramadhan), lailatulQadr ke?"

Saya pada mulanya hanya tersenyum. Dalam masa yang sama turut bergelodak dalam jiwa betapa saya secara tidak sengaja telah 'mengabaikan' malam tersebut.

Saya sememangnya sudah sedar sejak jam 2pagi.Kepala saya agak pusing malam itu, badan seram sejuk, tidak dapat bangun, walau mata terkebil-kebil, saya seolah-olah kaku,hanya mulut sahaja mampu menutur zikir. Tika jam menunjukkan jam 5 pagi barulah saya menggagahi badan bangun berwudhu kemudian bersandar di satu sudut. Malam itu surau mengadakan program Qiyam yang dipimpin Ustaz Zaidi, 2 malam sebelumnya saya memimpin qiyam.

Tika saya bersandar itulah datang seorang jemaah,

" Ustaz, jom kita sahur"

Saya tersenyum. Dia berlalu, beberapa ketika kedengaran suaranya berteriak dari luar, berhampiran tempat wudhu'

" Ustaz!! gerimis turun"

Tiba-tiba saya mempunyai kekuatan, lantas bangun untuk berbicara dengan Allah

"Ya Allah, betapa aku mensia-siakan rahmat dan kasih-MU".


Diberitakan kepada saya bahawa Imam Ghazali menyatakan, jika Ramadhan bermula pada hari Sabtu maka LailatulQadr pada malam 23.

Apa pun, pencarian dan pendakian harus diteruskan kerana LailatulQadr adalah rahsia Allah yang tidak pernah diberitahu kepada sesiapa

0 comments: