Followers

:: Mesir Diserang Pondan? ::

Monday, May 11, 2009

Mesir diserang pondan?

Pemandangan yang agak kurang selesa dewasa ini di Mesir apabila wujudnya sekumpulan pondan di kalangan pelajar agama Mesir.

Bukanlah bertujuan untuk merendahkan martabat golongan ini. Jika benar mereka diciptakan begitu, tiada lafaz yang perlu dihambur, mengkritik..namun yang menjadi kurang enak pabila sifat kewanitaan dipuja, diasuh sehingga terkadang jelik untuk dilihat. Lebih perempuan dari perempuan!!!!!! Loya aku

Imam Abu Ja'far at Tabari pernah menyatakan:

" Tidak boleh menyerupai wanita dari segi pakaian dan hiasan yang dikhususkan untuk kaum wanita, begitu juga dari segi percakapan dan cara berjalan"

Tambahan dari Ibnu Hajar al Asqalaani:

" dari segi cara berpakaian, ia berbeza di setiap tempat, mungkin pakaian lelaki dan wanita hampir sama tetapi wanita wajib memakai hijab, wajib terlindung"



Cercaan Agama kepada Pondan

Dalam riwayat Al Bukhari, dalam perbicaraan tentang pemakaian (Kitab alLibas)

‏عن ‏ ‏ابن عباس ‏ ‏قال ‏
لعن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ المخنثين ‏ ‏من الرجال والمترجلات من النساء


Maksudnya : Dari Ibnu Abbas ra, katanya: Nabi SAW melaknati lelaki yang menyerupai wanita (pondan) dan wanita ynag menyerupai lelaki (tomboy)

( Al Bukhari hadith no 5436)


Begitu juga dalam riwayat Ahmad hadith 1878, riwayat Tirmizi hadith 2079, AdDarimi 2535 dan Bukhari 6331


Wujudkah Pondan di zaman Nabi? Apa yang baginda lakukan terhadap mereka?

Kita teliti riwayat di bawah (tanpa disertakan teks asal /matan)

1. Daripada Aisyah r.a, beliau pernah berkata kepada seorang pondan yang ada di Madinah, namanya Anna :" Bolehkah awak beritahu kita tentang wanita yang dipinang Abdul Rahman bin Abu Bakar? Anna menjawab :"Pasti". Lalu dia menggambarkan wanita itu jika menuju kearah kita, umpama ada empat, jika meninggalkan kita ada lapan (perumpamaan kepada mereka yang badan agak gebu)


2. Riwayat daripada Ibnu Ishaq:Ketika Nabi memerangi penduduk Taif, turut serta bersama baginda ialah hamba kepada ibu saudara baginda ( Fatimah binti Amru bin 'Aiz), hamba tersebut bernama Mati', duduk berbual bersama isteri-isteri Nabi SAW. Pada tanggapan Rasulullah,pondan itu tidak terkesan dengan wanita sebagaimana lelaki lain, tiba-tiba Nabi terdengar perbualannya (Mati') dengan Khalid bin Al Walid : Jika kamu berjaya menawan Taif, jangan biarkan Badiah binti Ghailan terlepas, kerana dia berjalan ke hadapan umpama ada empat, jika berjalan pergi,umpama ada lapan". Lalu Nabi berkata kepada para Isteri baginda :"Aku tidak sangka si keji ini tahu apa yang dia cakapkan, jangan biarkan dia masuk dan duduk bersama kamu". Bermula dari saaat itu, Mati dilarang dari memasuki rumah baginda.


3. Riwayat Abu daud daripada Abu Hurairah ra, bahawa satu ketika,seorang pondan dibawa berjumpa Nabi SAW dalam keadaan tangan dan kakinya berinai,lalu ada yang berkata :" Waahai RasuluLLAH SAW, orang ini menyerupai wanita,lantas Nabi menyuruhnya pergi berpindah ke Naqi'. Ada di kalangan sahabat lain bertanya:" Bolehkah kita membunuhnya?". Nabi menjawab: " Aku dilarang membunuh mereka yang mendirikan solat".


4. Hadith tentang peminangan Sa'd bin Abi Waqqas,satu ketika beliau meminang seorang wanita Mekah. Beliau berkata:" Siapakah yang boleh gambarkan kepadaku tentang wanita tersebut?". Salah seorang pondan bernama Hit, menjawab:" Aku boleh ceritakan tentang gambaran bentuk badannya"


Sekali lagi ditegaskan, tulisan ini bukanlah hendak menghina golongan pondan yang dah tersedia ciptaan Yang Esa, tapi lebih kepada mereka (lelaki) yang 'membela' dan 'membelai' sifat kewanitaan. Mereka yang telah tercipta pondan juga perlu cuba untuk 'sejatikan' kelelakian mereka.jika betul-betul tidak mampu, Islam adalah agama yang tidak 'rigid'

WaLLAHu 'Alam

0 comments: