Followers

Universiti : Membentuk atau Merosak?

Friday, June 20, 2008

(Kisah ini berlaku sewaktu aku pulang ke malaysia dulu..inginku kongsi di sini)


Suatu pagi, di sebuah kedai makan aku bertemu dengan seorang yang separuh umur..raut wajahnya tidak menggambarkan apa-apa, namun aku mendekatinya. Salam yang kuberi bersahut jawab. Aku duduk berhadapan dengannya di satu meja. Senyumannya menarik minatku untuk bersembang. Wah, setelah aku mulakan perbualan, ku dapati pakcik ni boleh tahan juga tutur kata beliau.........

Rupanya beliau punyai anak yang belajar di IPT; sorang di UM, dua di UKM dan sorang akan daftar di UiTM....

Wah bertuah betul pakcik ni ade anak yang dah melangkah ke menara gading... betul-betul bangga agaknya pakcik ni..lalu dengan loghat kelantannya yang pekat, terhambur beberapa persoalan yang mungkin tidak kita sedari

" Dulu kita bangga, terutamanya orang kampung supo ambo, bila anak kita Udapat surat tawaran dari mana-mana 'U' . Kita buat majlis kesyukuran..kita smaye hajat , kita jemput orang kampung datang ke rumah..

Semua ni nak tunjuk kesyukuran kita, yang anak kita dah dapat tawaran masuk U. Kita rela bergadai nak pastikan anak kita dapat belanja untuk belajar di U. Kita rela sakit belikat, rela tak cukup makan...

Kita dulu amat bangga bahkan seluruh isi kampung gembira hanya kerana anak kita, anak jati kampung kita yang dapat masuk U. Kita bangga kerana kita yakin anak itu akan ceriakan kita suatu hari nanti. aNAK INI AKAN DAPAT TARAF KEHIDUPAN SELESA SETELAH SEGULUNG IJAZAH DIPEGANG, DAPAT KERJA BAGUS.....BANGGA...BANGGA..BANGGA.

Dulu, kita puas hati, kita tenang, kita amat harapkan kejayaan dan perubahan hidup kita bila anak telah melangkah ke menara gading.

Namun kini kita amat runsing, kita amat bimbang kerana U bukanlah tempat yang janjikan apa2 lagi. Kita bimbang U ssekarang adalah 'pusat keruntuhan'!!!!!. U dah jadi tempat perubahan mendadak anak kita.

U merubah anak kita yang bertudung, menjadi 'free-hair' ( istilah pakcik yg dh aku tukar )..anak perempuan kita yang berbaju kurung, menjadi pemakai seluar jeans+baju lengan pendek..anak perempuan kita yang dulunya x kenal ape itu kapel, kini dah mula berpelukan..anak laki kita yang dulunya selalu ke surau, sekarang liat tuk bangun subuh, anak laki kita yang dulunya lebih selesa di rumah, sekarang berpeleseran....

U yang dulunya sebagai antibodi, antibiotik bahkan vaksin, patogen, tapi kini ianya lebih teruk dari virus HIV, lebih bahaya dari JE, lebih menggerunkan dari Tsunami, lebih cepat menular dari selsema burung!!!!!"

Aku tersenyum dalam duka..mahukah aku bantah kata-kata pakcik itu? atau ku biarkan beliau hujani persoalan ini padaku.. biarkan aje pakcik ini dengan luahannya..kitakan di negara demokrasi..semua bebas sebebasnya.. bebas buat ape yang disukai nafsu.. ade ke'privacy'an ..kamu tidak diganggu!!!!!!

Agama sudah di'tiada'kan nilai................................................................

0 comments: