Followers

Budaya Saman Menyaman, Lapor Melapor

Monday, April 19, 2010

Gambar sekadar hiasan


Zaman Jahiliyah terdahulu banyak digambarkan dengan keadaan jelik dan zalim.

Dari institusi diri, keluarga hinggalah masyarakat, semua digambarkan amat buruk.

Individu lelaki Jahiliyah diwar-warkan suka minum arak (pemabuk), kaki perempuan manakala yang wanita dianggap hina, pemuas nafsu. Anak perempuan adalah aib bagi mereka.

Keluarga Jahiliyah dianggap kurang pengetahuan dan tiadanya sistem hidup teratur. Anak lelaki yang meunjukkan ciri-ciri keperwiraan dan banyak berjasa akan diberi keutamaan.

Masyarakat Jahiliyah diberitakan hidup berpuak. Akan tetap memenangkan puaknya sekalipun jelas mereka salah.

Itu yang digariskan oleh sejarah.

Kedatangan Islam telah merubah kejelekan mereka dan membentuk jatidiri manusia bertamadun. Islam telah mengembalikan mereka kepada sifat manusia normal . Islam berjaya memanusiakan manusia.

Sebagaimana kata-kata Umar ra :

" Kita adalah bangsa yang telah dimuliakan dengan Islam, sesiapa yang mencari selain daripada Islam, pasti akan diberi kehinaan.."

Realiti Kita

Sekian lama kita hidup beragama Islam di Malaysia, bibit dan unsur Jahiliyah kembali mencengkam. Fitnah, pembohongan, pengaiban, semuanya sudah menampakkan tunasnya bahkan sudah berakar tunjang.

Saban hari kita melihat semakin banyak tulisan dan artikel berkenaan keaiban individu.
Atas nama "memberi kesedaran" kepada masyarakat, kesemuanya ini dimomokkan.

Benarkah alasan "memberi kesedaran" boleh diterima dalam Islam. Adakah dengan hanya matlamat elok, kesemuanya boleh dilaksana?

Nabi saw bersabda :

" Sesiapa yang menutupi keaiban muslim, Allah akan tutupi keaibannya dunia akhirat.."

Ini adalah pernyataan umum dari Nabi saw . Bukan semua perkara perlu kita war-warkan. Logikkah kalau kita katakan bahawa Nabi saw tidak reti realiti manusia? Atau tuntaskah kita anggap Nabi saw tidak berada pada zaman kita, kalau zaman dulu memanglah perlu disembunyikan keaiban sebab mereka semua baik.

Dalam fekah, seseorang Islam digalakkan untuk menutup keaiban saudaranya disamping menasihatinya namun jika saudaranya masih enggan menghentikan tabiat buruk / dosa bahkan berbangga dengan dosa yang dilakukan, pada masa tersebut dia digalakkan untuk melaporkan kepada pihak berwajib untuk tindakan susulan.

Apa yang berlaku sekarang, pihak media berhempas pulas untuk war-warkan 'berita sensasi' tanpa menghiraukan garis panduan dan etika seorang Islam terhadap saudarannya . Yang penting bagi mereka ialah akhbar/ majalah/ rancangan tv mereka 'meletup' dan laris.

Bahkan ada dalam golongan ini seakan berbangga pula jika dapat menjadi 'skuad terjah' atau menjadi orang pertama menyiarkan 'berita sensasi' . Bagi mereka, rakyat ( penonton/pembaca) perlu tahu setiap inci pergerakan 'golongan tersohor' .

Akhirnya wujudlah pertembungan dan rasa tidak puas hati 'golongan tersohor' ini . Apa tidaknya, semua yang tampak zahir di mata, semuanya akan dilapor, ditulis tanpa ketahui hakikat yang berlaku, lalu wujudnya tindakan seterusnya ..SAMAN!!!

Kalau dulu kita hanya tahu , pihak polis dan trafik je keluarkan saman dan menyaman orang yang tidak pakai topi keledar (kecuali Sikh, kalau pandai-pandai nak pakai serban, tetap kena saman ) atau tidak pasang lampu motor di siang hari, sekarang semua orang berhak saman hatta polis pun kita boleh saman .

Jom Kita Saman Mereka!!!!!! Eh ada juga yang tak makan saman

0 comments: