Followers

Bila Pope Tidak Berimuniti

Tuesday, April 6, 2010


Akhbar Utusan Malaysia melaporkan bahawa peguam-peguam Britain membayangkan kekebalan pope boleh dicabar .

Dunia semakin melihat kejelekan paderi-paderi yang berlaku di balik tabir gereja. Dunia Kristian pernah digemparkan dengan skandal seks paderi tidak lama dahulu. Namun tiada peruntukan yang membolehkan perbuatan pope dibicarakan mahkamah dunia . Hasilnya, kekejian yang berlaku terpaksa dipekakkan telinga . Paderi tetap bebas melakukan apa yang tidak boleh bagi oreng biasa .

Pada zaman sebelum berlakunya renaissance , pihak gereja dengan sewenangnya menjual surat pengampunan dosa (indulgance - betul ke eja ni ). Paderi dianggap suci hingga tuntas memperguna akidah Umat Kristian untuk kepentingan peribadi .

Kejelekan pihak gereja yang berkepentingan peribadi bukan berlaku sekarang sahaja bahkan ia adalah rentetan sejak berzaman . Pastinya kita pernah susuli sirah Salman Al Farisi yang merantau jauh untuk mencari hakikat hidup beragama .

Satu ketika beliau pernah berdampingan dengan paderi yang memungut derma, sumbangan dan zakat yang kemudiannya disimpan oleh paderi untuk kegunaan peribadi . Sekalian penganut Kristian tempatan beranggapan hasil sumbangan diguna untuk tujuan kebaikan, namun sebaliknya berlaku diluar pengetahuan mereka. Sikap dan perbuatan paderi itu terbongkar setelah kematian paderi dan posisi itu diambil alih oleh seorang paderi yang amat mentaati ajaran Kristian yang benar. Bermula dari situ, segala agihan dapat disalurkan dengan sempurna ( harapnya wang ehsan untuk rakyat Kelantan diagih-agih saksama dan bukannya dipilih-pilih orangnya ).

Itu dahulu, sekarang ini manusia moden sudah boleh berfikir . Syukurnya umat Kristian mula sedar tentang prinsip keadilan dan kesaksamaan.

Islam tidak pernah membataskan tindakan kepada individu tertentu . Tidak ada konsep kekebalan dari hukuman ( immuniti) dalam Islam. Semua yang bersalah akan tetap dikenakan tindakan . Manakala apabila didapati bersalah, tidak ada konsep pengampunan oleh ketua pimpinan agama.

Lihatlah ketegasan Nabi SAW :

" Demi Zat yang mana diri Muhammad berada di genggaman-NYA, jika sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri, pasti akan ku potong tangannya ".

Itulah keadilan Islam . Bukan menjaga kepentingan individu tertentu, bahkan semua mempunyai hak yang sama .

Indahnya Islam ...

0 comments: