Followers

Yeyy Kita Juara

Monday, February 1, 2010



Malam tadi, Mesir berjaya menjadi juara Piala Afrika 2010 untuk kali yang ketujuh selain pernah dinobatkan sebagai juara Piala Afrika pada 1957, 1959, 1986, 1998, 2006 dan 2008.

Keputusan perlawanan tadi memperlihatkan pasukan pilihan Mesir berjaya mempertahankan kejuaraan sebanyak 3 kali berturut-turut. Satu kebanggaan buat jurulatih Mesir, Hassan Shehata dan kapten pasukan Ahmed Hassan. Apatah lagi jolokan bagi pasukan bola sepak Mesir ialah The Pharaohs .

Namun di sebalik kegembiraan ini, adakah mampu untuk membuatkan saudara seagama turut riang ? Bagaimana dengan isu pembinaan tembok yang menyekat sebahagian besar delegasi bantuan ke Gaza? Adakah di sebalik kegembiraan ini, akan dapat mengembalikan maruah yang terpalit di muka pemerintah Mesir? Atau kesemua 'jenayah' pemerintah dapat disembunyikan pabila rakyat disuakan dengan hiburan. Fokus mereka dikesampingkan. Jangan bicara soal tembok. Jangan dipeduli soal sekatan bantuan. Yang penting kita berhibur dengan kemenangan 'pasukan Firaun' kita.

Saya secara peribadi, 'tidak menyokong' pasukan bola sepak Mesir. Saya antara orang yang 'gembira' bila Mesir tersingkir dari saingan bola sepak piala dunia. Bukan dengki atau kerna Malaysia tidak mencapai taraf seumpama Mesir, tidak. Tapi umat Mesir sudah lama 'dibius'. Medan ilmu entah di mana. Program pengajian talaqqi di Masjid Azhar dimonopoli umat luar Mesir, isu umat Islam sedunia kurang diberi perhatian.ahh..banyak lagi.

Lihat saja tiap kali berlangsungnya bola sepak yang membabitkan Mesir (atau mana-mana negara umat Islam), suasana amat bingit. Kedai-kedai syai (teh) yang berada sekitar masjid, dipenuhi dengan pemuda-pemuda, sedang masjid hanya dipenuhi pakcik-pakcik pencen. Itu belum masuk bab taksub ( penyokong pasukan Red Warriors, jangan bakar kerusi stadium lagi tau?)

Itu baru berlangsungnya piala Afrika, apatah lagi bertepatan dengan fatrah imtihan. Kalau lah Mesir dapat tempat di piala Dunia, yang perlawanannya bermula sekitar bulan 5 atau 6, tentu lebih parah kami di mesir. Al maklumlah, masa tu tengah hangat imtihan fasal 2. Adakah pelajar Malaysia di sini turut terkesan? Pasti ramai yang mujahadah mengadap tv. Buku dan kitab, nanti dulu,malam masih awal..

Pembantaian umat Islam akan dilupakan seketika, mari berpesta bola!!!. Tumpukan perhatian anda pada bola. Makan bola, minum bola, tidur bola dan akhirnya umat Islam seumpama bola. SYABAS!!!!


Apakah yang direnung oleh anak kecil ini? Adakah ia bakal menjadi srikandi solehah bila hatinya 'diikat' tali agama?

4 comments:

Khairi Mohd said...

tahniah. bila la negara kita nak menang pulok.

salmanfasiri said...

haha..tahu la....bakali bilo puok kelate main...buleh fnal world cup :d

Khairi Mohd said...

bahayo kalau lawe mesir kat final. takut kaloh bergomol lana la sek2 kito ngn sek2 mesir hok terkenal gedebe tu haha.

Harap2 sihat2 selalu kat sana.

salmanfasiri said...

hehe, sek kelate pun ado hok jenih sek ngtok, sek nnetok jugok...samo gedebe la