Followers

Dia Aisyah Ku 4

Sunday, February 7, 2010

Atas beberapa sebab, tajuk cerita diubah..menggunakan ayat yang lebih sastera..:)

*****************************************

Fauzan nekad untuk menelefon ibu Syura. Nombor yang diberikan Hasnul tersimpan dalam contact book handsetnya.


Sebenarnya Syura yang menyuruh Fauzan menalifon Makcik Lijah. Syura tidak mahu lagi berdiskusi dengan maknya berkenaan status diri. Biar Fauzan sendiri yang muzakarah.

"Assalamualaikum. Ini nombor mak cik Lijah?"
"Ye. Siapa ni?"
"Saya Fauzan."
"Oh, Ustaz fauzan"
"Eh tak perlu la panggil ustaz, mak cik. Panggil Fauzan je."
"Ye ye. Ada apa Fauzan talifon mak cik?"

"Saya tak tau nak cakap macammana. Saya minta maaf kalau apa yang saya cakap selepas ni, ada yang kurang sopan. Saya ingin bertanya, betul ke Syura dah bertunang?"

"Hmm, kalau secara rasmi belum lagi. Tapi kami sekeluarga dah janji akan terima kunjungan pihak lelaki minggu depan."

"Makcik, saya sebenarnya dah lama sukakan Syura. Saya juga rasakan Syura turut punyai perasaan pada saya."

"Ya, kami tahu semua tu. Tapi kamu buat tak endah bila Syura mesej dan talifon. Kamu tahu yang Syura demam seminggu dek kerana kata-kata kamu? Selepas menyakiti hati Syura, kamu pula tak pernah nak balas mesej Syura bila dia minta penjelasan kamu."

"Demam seminggu? Kerana kata-kata saya?"


Fauzan terlopong. Mindanya tercari-cari bilakah dia menyakiti hati Syura. Seingatnya, hati Syura amat dijaga. Tutur bicara sering diatur sempurna sebelum butiran kata dilafaz.


Mungkin ada salah faham di situ. Hatinya bermonolog kecil. Ya, dia yakin, ada salah faham.

"Apa maksud mak cik? Kata-kata saya yang mana?"

"Bukankah Syura pernah talifon kamu, bertanyakan pendirian kamu terhadapnya? Bukankah kamu nyatakan sukar membuat keputusan? Tidak mahu mengecewakan mana-mana pihak? Melibatkan kehendak keluarga?"

Fauzan kelu. Terpaku. Bagai halilintar menusuk kalbu. Memang itu lafaznya pada Syura. Namun di sana ada penjelasan. Kala itu kebuntuan menghijab pandangan akalnya dek kerana gusarkan imtihan akhir tahun. Dia tertekan, lalu itulah hamburan kata yang terungkap. Fauzan tidak menyedari kata-kata itu melukakan hati Syura. Dia tiada insan selain Syura tapi dek tekanan yang menekan, itulah yang terhambur keluar dari lisannya.


"Tika syura demam, mak cik yang menemaninya di hospital. Sakitnya amat merunsingkan kami. Syura yang sebelum ini seolah-olah sembuh setelah berubat dengan kamu, kembali sakit. Kami amat sedih. Kami bimbang kalau-kalau dia disihir lagi tapi kemudian Syura mengakui yang dia demam dek kata-kata kamu."


"Ya Allah. Mak cik, semasa Syura di hospital saya ada menerima mesej, tapi dia hanya akui demam biasa kerana penat. Saya nasihatinya supaya jaga waktu makan, ambil vitamin. Kenapa dia sembunyikan kisah sebenar dari saya?"


"Makcik tidak tahu."


"Makcik, pihak lelaki yang akan bertandang tu, bagaimana? Adakah makcik mengenalinya?"


"Tidak, tapi Syura ada ceritakan kepada kami semua."


"Maksudnya belum ada apa-apa ikatan lagi? Belum ada lamaran?"


"Ya."

"Kalau begitu, Syura belum bertunang. Saya amat berharap agar mak cik boleh pertimbangkan semula hasrat saya. Syura juga begitu. Lagipun, belum aada lamaran dari pihak lelaki tadi."

"Memang belum ada, tapi kami sudah berjanji akan terima lamaran. Kami tidak mahu dituduh memungkiri janji."

"Tidak timbul isu mungkir janji atau tidak makcik, sebab tuan punya diri ialah Syura, dia berhak dalam hal ini."

"Mak cik tahu, kamu hebat dalam bidang agama berbanding makcik. Nanti Syura balik kampung, kami akan bincangkan dengan Syura."

"Terima kasih mak cik, harapnya mak cik tidak kecewakan hasrat hati saya, juga Syura. Assalamualaikum."

Perbualan dimatikan.


Terasa satu bebanan dilepaskan apabila dapat meluahkan rasa gundah yang bersarang di hati. Sudut kecil hatinya masih walang. Bisakah mak cik Lijah pertimbangkan hasrat hatinya? Mak cik Lijah terkenal sebagai orang yang berpegang pada janji. Tegas.


Fauzan maklum, orang yang bertunang atau sedang dipinang sahaja yang tidak boleh dilamar. Itu sabda. Itu juga hukum.


“Janganlah mana-mana antara kamu meminang orang yang telah dipinang oleh saudara (seislamnya).”


Syura bukan tunangan orang, juga belum dipinang jadi peluangnya masih ada. Dia tidak melanggar hukum. Termaktub dalam lembaran sirah, Muawiyah dan Abu Jahm pernah meminang seorang sohabiyah dalam masa yang sama? Wanita itu meminta pendapat Nabi.


“Wahai Rasulullah, aku dipinang dua orang sahabat, Muawiyah dan Abu Jahm, berilah pendapatmu dalam hal ini. Nabi bersabda : Abu Jahim tidak berhenti dari mengangkat tongkat terhadap isterinya yang lain, Muawiyah itu papa, Kahwinilah Usamah bin Zaid.”


Nah, dalam sirah juga ada dua pinangan secara serentak. Namun hati kecil Fauzan bersuara mematikan segala monolognya “janganlah pula kedua-dua kempunan”, nanti binasa badan.


Kisah Musafir Bin Amru yang meninggal dek kecewa kerana Hindun binti Utbah dikahwini Abu Sufyan mula menerjah masuk kotak mindanya. Hati mula bergelora. Bimbang barangkali. Pintanya biarlah Syura menjadi ratu hati yang akan bersama hingga ke Syurga Ilahi.


Fuazan tahu, Imam Ghazali dalam kitab beliau ada menyatakan perihal rindu kepada kekasih sejati. Nukilan kisah dalam Taurat juga memuatkan firman Tuhan.

“Golongan suci merindui Daku dan Aku lebih merindui mereka. Sesiapa yang mencariku akan perolehi Ku, sesiapa yang mencari selainku, tidak akan menemui Ku.”


Bisakah Fauzan menjadi orang suci kala ini? Hatinya belum dimandikan dengan air iman, belum digilap dengan sabun zikir, juga belum diwangikan dengan mahabbah Ilahi. Mampukah mendakapi rindu Pencipta?

3 comments:

Anonymous said...

Isk3... sampai demam Syura, apa la fauzan ni... isk3... huhuhu.

Confuse, nak kesiankan syura ke nak kesiankan fauzan yerk? Semoga fauzan dan syura sama2 jadi manusia suci. :)

Kenapa tukar tajuk?

salmanfasiri said...

huhu....entahla...dua2 kesian..
tukar tajuk sbb kawan cakap tajuk asal xde nilai sastera :d

miss TuLiepP said...

salam,
tajuk asal xd nilai sastera?huhu
ap tjuk asal?