Followers

Masih Belum Puas?

Thursday, December 31, 2009

Seusai saya menghabiskan kelas tutorial untuk satu kelas, saya menerima panggilan telefon.

Gayanya, nombor telefon ini tidak tercatat dalam memori handphone.

Assalamualaikum
wa'alaikumusalam
Duk mano tu?
Ado duk nak ngaja smetar
oh, maah la, nak tanya ni
Guano
Eh dengar kata ustaz Pu kena ban, tokleh ngaja
Ha? bakpo pulok?
Sebab ustaz Pu ni ISMA
Maghi mano pulok cito ni?Gini la, ana gi tempat enta, kito kecek molek


Saya bergegas ke rumah sahabat yang menelefon. Jarak perjalanan lebih kurang 2 jam atau 110km.

Sepanjang perjalanan, saya hanya bermonolog sendirian.


Kenapa isu ISMA dibangkitkan tatkala saya bersedia untuk menjadi tenaga pengajar tutorial bagi akhawat?

Adakah hanya kerana saya juga menjadi tenaga pengajar tutorial bagi pelajar-pelajar di bawah Amanah Raya yang beberapa pelajar mereka menjadi ahli ISMA?

Jika hanya berdasarkan itu, saya rasa tidak boleh menjadi ukurannya kerana Ustaz Nazrul Nasir ( Fellow MANHAL ) juga merupakan salah seorang tenaga pengajar mereka bagi subjek Tafsir.


Lebih kurang jam 9 malam , saya sampai di rumah sahabat yang menelefon.

Seusai menikmati juadah yang dihidang, saya mula menyuarakan perkara yang menjadi tujuan utama saya merentasi perjalanan seusai kelas tadi

Katanya

Begini, tadi adik W** dihubungi akhawat senegerinya, dia tanya kenal atau tidak ustaz Saiful.
Kemudian dia tanya boleh atau tidak dia mahu ikuti kelas tutorial di bawah ustaz Saiful
Adik W** tanya kenapa pulak tidak boleh.
Akhawat tu jawab, sebab Exco cakap Ustaz Saiful tu ahli ISMA



AstaghfiruLLAH. Saya yang agak kepenatan badan, terus terasa sampai ke minda

Saya tidak kenal siapa ahli ISMA, saya juga tidak kenal pemimpin ISMA .
Saya akui saya tidak pernah mencerca ISMA secara terbuka juga tidak pernah menyuarakan menerima ISMA.
Pendek kata saya tidak pernah membicarakan pasal ISMA
Lantas saya meminta nombor telefon ketua Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) untuk minta bantuannya untuk mengesahkan samada betul atau tidak kenyataan fitnah ini. Moga akan terungkai segala fitnah ini dalam masa terdekat.

Lebih kurang selepas maghrib, saya menerima panggilan telefon dari ketua DPM hubungi saya dan menyatakan bahawa tiada seorang pun yang di kalangan pimpinan DPM sana yang keluarkan kenyataan sebegitu.

AlhamduliLLAH, saya menarik nafas lega. Saya sudah mengagak bahawa ia bukannya datang dari pimpinan atasan bahkan ada yang cuba untuk melagakan saya dengan pimpinan.


Saya tidak punyai apa-apa kepentingan untuk dilagakan. Saya tidak punyai jawatan, tidak punyai taraf yang boleh menganggu gugat sesiapa. Jadi untuk apa direka pelbagai fitnah?

Sedari saya mula menjejakkan kaki ke bumi Mesir, telah mula timbul suara-suara sumbang yang menyanyi di belakang tabir.

Para 'penyanyi itu' mula mendendangkan 'lagu fitnah', bermula dari fitnah dengan akhawat, diteruskan pula dengan desas desus ingin menyebarkan fahaman Wahabi dan berhasrat untuk membuka kelas ke arah itu. Tidak kurang juga ada di kalangan pimpinan yang turut terpengaruh dengan fitnah itu.

Legasi fitnah terus dicanang apabila mengaitkan saya dengan ISMA, juga dilibatkan nama pimpinan.


UNTUK APA INI SEMUA??

Bukankah Islam itu bersaudara?
Di mana sifat seorang pelajar muslim?
Apa untung yang kamu dapat dari fitnah itu?

Saya masih ingat lagi, tatkala saya mula menjejaki kaki ke bumi Mesir, saya bermimpi bertemu Aisyah ra ( semoga itu adalah Aisyah ra).

Dalam mimpi itu, saya sedang mengajar Sunan Abi Daud, dan beliau berada di saf belakang bersama dengan beberapa orang wanita. Setelah selesai kuliah, saya didatangi beliau bersama 2 wanita yang lainnya. Tika saya terpegun dengan kehebatannya, satu suara kedengaran

" Jangan ada di hati kamu apa-apa perasaan kerana dia itu Aisyah Ummul Mukminin"

Saya terus tunduk , lantas beliau ( Aisyah ra dalam mimpi itu) mengarahkan beberapa orang lelaki untuk tolong mengangkat kitab -kitab saya.


Sedar dari mimpi, saya berisitghfar. seolah-olah dapat rasakan sesuatu akan berlaku pada diri saya

Bukan saya hendak nyatakan bahawa saya memandai dalam tafsiran mimpi. Tidak pernah, cuma saya terfikir, Aisyah ra menerima ujian fitnah yang agak berat hinggakan demam berpanjangan, yang kemudiannya dibersihkan dari tohmahan dengan penurunan wahyu dari tujuh petala langit.

Moga akan ada sinar bagi saya, juga agar secubit tabah dihadirkan dalam diri

0 comments: