Followers

BABRI DALAM INGATAN

Monday, December 7, 2009


Hari ini 6 Disember merupakan hari ulang tahun peristiwa pencerobohan Masjid Babri

Di bawah adalah kronologi peristiwa

Kronologi Ayodhya


1528 : Sebuah masjid telah dibina di atas tapak Ayodhya. Walaubagaimanapun sesetengah penganut agama Hindu percaya bahawa ia adalah tapak tempat kelahiran tokoh agamawan mereka, Lord Rama.

1853
: Keganasan beragama pertama dicatatkan di Ayodhya. Enam tahun kemudian, pegawai British telah memagari kawasan dalam masjid untuk kegunaan orang-orang Islam, manakala petak luar dibenarkan untuk kegunaan orang-orang Hindu.

1949 : Pergaduhan berterusan menggesa Kerajaan India menutup tapak tersebut dan mengisytiharkannya sebagai kawasan pertikaian.


1984 : Orang-orang Hindu membentuk pergerakan untuk “membebaskan” apa yang mereka katakan sebagai tempat kelahiran Lord Rama, diketuai oleh persatuan Vishwa Hindu Parishad (VHP).

1986 : VHP meletakkan batu asas di atas tapak berkenaan sebagai cadangan untuk pembinaan kuil baru.

1986 – 89
: Timbul konflik tentang masa depan tempat tersebut. Orang-orang Islam menubuhkan Babri Most Action Committee (Majlis Tindakan Masjid Babri). Perundingan di peringkat atasan gagal menyelesaikan isu tersebut.


1992 : Masjid telah dirobohkan oleh penyokong-penyokong VHP, iaitu persatuan Shiv Sena dan persatuan BJP, di mana ianya sangat berpengaruh di kawasan Uttar Pradesh setahun lebih awal. Lebih dari 2,000 orang terbunuh dalam pergolakan agama di seluruh Negara.

1994
: Seluruh kawasan tersebut telah diambil alih oleh kerajaan India.

2001
: Ketegangan terus meningkat terutama pada hari ulang tahun memperingati kemusnahan masjid Babri. VHP sekali lagi berjanji untuk membina kuil Hindu di atas tapak tersebut.


Feb 2002 : VHP memutuskan tarikh 15 Mac untuk memulakan pembinaan. Beratus-ratus sukarelawan berkumpul di tapak tersebut. Orang-orang Islam menyerang, membunuh 55 orang aktivis Hindu sekembalinya mereka daripada Ayodhya. Sebagai balasan, orang-orang Hindu telah mengganas di Ahmedabad, membunuh orang-orang Islam juga memusnahkan rumah-rumah dan perniagaan-perniagaan mereka. Lebih dari 2,000 orang meninggal, dan tentera-tentera telah dihantar untuk mengawal pergolakan tersebut.


April 2002 : Akhbar UK melaporkan bahawa rusuhan itu sebahagiannya diatur untuk pengahapusan etnik oleh Negara tersebut.


kredit to akh Pendamba Syahadah

0 comments: