Followers

Plzzz..Fikir laa dulu sebelum nak kata apa2..

Wednesday, July 4, 2007

Assalamualaikum wbt..

Mai laa kita sama2 meningkatkan ketakwaan kita kepada AllahSubhanahuWataala dgn penuh keyakinan dan keikhlasan dgn melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya...InsyaAllah, mudah2an kita menjadi insan yang bertakwa dan beriman serta selamat di dunia dan di akhirat hendaknya..

Allah anugerahkan kpd kita satu anggota yang patut disyukuri yakni lidah.Dengan lidah ni laaa boleh dtgnya kebaikan dan kejahatan... Pkra baik tu spt membaca Al-Quran,berzikir,bercakap benar,saling nasihat menasihati sesama kita n etc (yg lain2 tu fikir2 laa, mana yg antum rasa baik).. Pkra jahat tu pulak contohnya spt memfitnah,mengadu domba,menghina,ejek orang n yg sewaktu dgnnya...

emm.. kadang2 dlm kehidupan kita ni... kita selalu terlepas cakapkan.. yer laa... terlajak perahu boleh diundur.. terlajak kata?... iskk.. nak undur cam mana?...kita kena minta maaf dgn org yg kita terlepas cakap tu laaa jawabnya... sesetengah orang.. cakap main lepas aja.. kutuk sana,kutuk sini..tak fikir orang lain nak terasa ke ,apa ke... ikut sedap mulut dia aja.. iskk.. tolong laa.. hindarkanla diri kita dari punya habit yg camni.. kalo cakap..plzzz la.. fikir perasaan orang lain sama yer.. tak kira laa.. orang tu budak kecik ke.. muda pada kita ke..setiap orang ada hati dan perasaan.. ingat tu!!.. kadang2 disebabkan terlepas kata, silap2 leh putus hubungan silaturahim atr sedara kita,putus kawan.. putus mcm2 laa... jd better berfikir sebelum nak berkata2..lagi satu selain kata2, kelakuan kita pun kena jaga juga yer.. hormatilah orang di sekeliling kita.. tak kira laa siapa pun dia...

"Dari Abi Hurairah Radiallahuanhu telah berkata ia, telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: Barangsiapa beriman dengan Allah Subhanahu Wataala dan Hari Kiamat, hendaklah ia berkata-kata dalam perkara yang baik (kebajikan) atau hendaklah ia diam dari berkata-kata." (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)."

drpd hadis ni kita dapati ianya menyeru pd kita supaya berbicara just pd perkara yg baik2 aja.. ini kerana melalui percakapan laa boleh tergambarnya akhlak dan sejauh mana sopan santunnya diri kita.. jd, biasa2kan laaa diri cakap pkr yg baik2 n bermanfaat yer..

Firman Allah SubhanahuWataala dalam Surah Al-Israa' ayat 53 :

"Dan katakanlah wahai Muhammad kepada hamba-hambaku yang beriman, supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik, sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut antara mereka, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia."



0 comments: