Followers

Motivasi Untuk Diri...

Wednesday, July 11, 2007

KENAPA AKU DIUJI?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta”. – (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu mengakui sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”- (Surah Al-Baqarah ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” – (Surah Al-Baqarah ayat 286)

RASA FRUST?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” – (Surah Al-Imran ayat 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang kebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah bersempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya ( mencapai kemenangan ).”- (Surah Al-Imran ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”. –( Surah Al-Baqarah ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka….- (Surah At-Taubah ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadanya aku bertawakkal.” –( Surah At-Taubah ayat 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!

“……dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” – (Surah Yusuf ayat 12)

p/s:Ujian adalah tarbiyah dari Allah.Apakah kita ?kan sabar ataupun sebaliknya....Kesenangan yang datang selepas kesusahan...Semuanya adalah nikmat dari tuhan....

0 comments: