Followers

Jom Pi Solat Berjemaah..!!

Tuesday, July 10, 2007

Solat berjemaah sebenarnya sangat dituntut ketas setiap muslim. Kelebihannya sering diperkatakan oleh junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w dalam hadis baginda.Antaranya hadis berikut daripada Ibn Umar yang bermaksud:

‘Solat berjemaah lebih utama daripada solat sendirian dengan dua puluh tujuh kali darjat”

Hadis tersebut dapat kita lihat,ianya menyokong firman Allah swt ttg disyariatkan solat jemaah ini yang bermaksud :

“Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka(sahabatmu) lalu kamu hendaklah mendirikan solat bersama-sama mereka. (AnNisa’:102)

Jadi,soleh berjemaah ini sewajarnya diambil perhatian oleh setiap makhluk yg bergelar muslim.kerana ia adalah sesuatu yang dititik beratkan oleh Rasullah s.a.w dan para sahabat.

Cuba renungi perbandingan antara solat jemaah dan solat bersendirian;

Solat bersendirian

=1 darjat x 365 hari (setahun) x 5 waktu = 1,825 darjat

Solat berjemaah

= 27 darjat x 365 hari (setahun) x 5 waktu = 49,275 darjat

Kemudian,mari kita perhatikan, 49,275 dibahagikan dengan 1,825 = 27

Jelas disini, sembahyang bersendirian selama 27 tahun, darjatnya hanyalah bersamaan setahun solat berjemaah.Bayangkan gandaan darjat yang Allah kurniakan kepada hamba-hambanya yang mengerjakan solat berjemaah.Sebenarnya,bila difikirkan scr mendalam,ianya memberi gambaran kepada kita betapa hikmah perintah Allah dan RasulNya tersembunyi pelbagai hakikat yang kadangkala tidak disedari oleh kita…

p/s: Dunia hanya sementara, selagi masih diberi peluang untuk hidup,perbanyakkanlah amalan soleh untuk dibuat bekalan ke ‘sana’ yang kekal selama2nya..…..

0 comments: