Followers

Kuasa Dan Dikuasai

Wednesday, July 25, 2007

KENYATAAN MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI:

JABATAN Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak boleh mengambil tindakan terhadap artis yang memakai pakaian menjolok mata, sebaliknya menggunakan garis panduan yang dikeluarkan agensi itu sebagai panduan dan rujukan kepada seluruh penggiat seni hiburan tanah air.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin, berkata Jakim selaku agensi pusat yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam berusaha memberikan perkhidmatan dan pengurusan yang berkualiti kepada masyarakat.

“Kita sedang melalui usaha penyelarasan dan peningkatan mutu perkhidmatan dalam pelbagai bidang seperti dakwah, penyelidikan, perundangan, ekonomi dan sosial sebagai panduan umat Islam negara ini.“Setakat ini, Jakim sudah mengeluarkan 40 garis panduan dalam pelbagai bidang dan yang terbaru ialah panduan hiburan dalam Islam,” katanya menjawab soalan Datuk Paduka Badruddin Amiruldin (BN-Jerai) yang meminta Jakim mengadakan garis panduan mengenai pakaian untuk artis yang hendak disiarkan melalui stesen televisyen pada persidangan di Dewan Rakyat, semalam.

Sebelum itu, Badruddin membangkitkan mengenai pakaian artis yang dikatakan menjolok mata sehingga membantutkan usaha kerajaan mempertingkatkan budi bahasa, budaya sopan santun yang melambangkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam dan konsep Hadhari yang diperkenalkan.

Kata aku : Kalau dah jabatan yang ade title dan status pn takde kuasa nak sekat, halang, ambil tindakan terhadap yang langgar batasan agama, apatah lagi orang awam.

Satu lagi, isteri dan para pemimpin Islam hadhari pun hanya pada majlis tertentu je tutup aurat, apatah lagi rakyat jelata. Bukankah manusia itu menurut ( terkesan ) dengan pembawaan pemimpin mereka? JAdi bagaimana gaya kehidupan pemimpin, begitulah gaya rakyat

0 comments: