Followers

Tahniah!! Anda Berjaya

Saturday, May 14, 2011

Bismillahirrahmanirrahim..


Baru hari ini dapat meluangkan masa untuk mencoret di kanvas 'terbiar' ini.

Setelah berhempas pulas menghadapai peperiksaan semester II, kini tiba masanya meredakan ketegangan minda.

Tempoh masa gap antara peperiksaan semester, ana mengambil peluang untuk balik menjenguk ibunda dan ayahanda di kampung, juga bertemu sanak saudara. Maklumlah, keredhaan dan doa ibunda dan ayahanda amat diperlukan dalam apa jua saat lebih-lebih lagi saat 'genting'.

Niat asal untuk bersua, akhirnya menjadi satu majlis solat hajat dan kesyukuran, dek kerana sang ibu menyarankan untuk mengadakan doa selamat kerana usia kandungan sudah menjangkau 7 bulan. Biasalah adat orang Melayu dulu-dulu (sekarang pun, di beberapa tempat), jika usia andungan sudah sampai 7 bulan, maka melenggang perut le jawabnya. Namun bidan yang dijemput tidak dapat menghadirkan diri :) ( alhamdulillah sebab dengar khabarnya adat melenggang ini kurang sesuai dengan Islam ).

Khalas.....


Sudah banyak kali mendapat SMS dari pusat servis 63888

"Tahniah no anda 013 969 **** telah dipilih untuk memenangi hadiah content percuma, sila taip ON ** untuk menerima servis percuma "


Bukan itu sahaja, SMS dari salah sebuah syarikat telekomunikasi turut diterima :

"C****mOffer: M/turn2Call MeTones Kmp Sejati&Azura-Pasrah Cinta+Segala Yang Tak Pasti.....Dail *118*......."


Pastinya ramai yang keliru dengan tawaran ini. Saya juga tidak terkecuali. Jika sebelum ini, saya hanya men'delete' sahaja segala bentuk SMS sebegini, namun oleh kerana saya mengagak bahawa nombor yang diminta untuk didail itu memberi maklumat yang ingin saya ketahui, saya hanya klik untuk mengetahui lebih lanjut. Apa yang keluar selepas mendail nombor yang diberi, saya menerima SMS :

" 22990:Pembelian lagu berjaya. RM1.50 telah dicaj ke akaun anda. Langganan lagu akan diperbaharui setiap minggu. Tertakluk kepada terma dan syarat"


Itulah 'hasil' yang saya perolehi. Terkedu.


Jika syarikat telekomunikasi yang diyakini dimiliki oleh Bumiputra, promosi yang mengunakan tag "berbaloi-baloi" dan "memang berbaloi", dengan menggunakan aktres wanita popular, tuntas untuk mengaut keuntungan sebegini, apatah lagi syarikat telekomunikasi yang lain?


Dasar Hukum

Ya, Islam memang menggalakkan umatnya untuk mencari sebanyak mungkin harta. Perniagaan digalakkan kerana ia banyak memberi manfaat pada kedua-dua pihak. Segala perkara yang boleh mendatangkan keuntungan dibolehkan, namun kawalan juga dibuat dan terikat dengan garis panduan. Ringkasnya sebagaimana berikut :


1. Persetujuan bersama

Kedua-dua pihak,pembeli dan penjual mesti saling berpuas hati dalam urusan jual beli barang/ perkhidmatan. Tiada unsur syak wasangka atau ketidapuasan yang bersarang dihati setelah urusniaga barang/ perkhidmatan dilakukan.


2. Tiada gharar (penipuan)

Segala bentuk perniagaan hendaklah perlu jelas, tanpa ada terselit sesuatu yang kurang jelas, kurang difahami. Bahkan pembeli punyai hak untuk memulangkan barang atau mendapat gantirugi sekiranya barang/ perkhidmatan tidak sebagaimana yang dijelaskan.

Perkataan "mengikut terma dan syarat" adalah sesuatu yang tidak jelas dari aspek perjanjian dan kontrak. Ia berbentuk umum, bahkan terkadang pihak penjual/ server mengepilkan ayat terma dan syarat yang sukar difahami orang awam. Juga terlampau 'banyak' untuk dibaca kesemuanya. Ya memang kesalahan tidak harus dituding kepada server jika orang tidak membacanya, tetapi server seolah-olah sengaja 'membuatkan' orang awam untuk 'malas' membacanya.


3. Bidang Halal

Barang/ Perkhidmatan yang ditawarkan wajib dalam ruang lingkup yang dibenarkan agama. Tidak boleh melibatkan arak, judi, tenung nasib. Dalam masalah ini, banyak perkara yang hampir kepada judi sms. Sebagai contoh":

"Sms ke 63488 dan jawab soalan, anda mungkin memenangi iPod4. Setiap SMS akan dikenakan caj RM0.30".

Saya agak, hadiah yang ditawarkan mungkin nampak besar pada mata seorang individu, namun ia jauh lebih kecil berbanding keuntungan server yang menawarkan hadiah. Bayangkan jika sejuta orang yang mencuba nasib, secara mudahnya pihak yang menganjur akan mendapat RM300 000!!! Sungguh mudah untuk mendapat wang (dengan memanipulasi kehendak pengguna).




Dunia Kapitalis

Dunia kapitalis tidak mementingkan semua itu. Yang penting ialah mendapatkan keuntungan sebanyak-banyaknya. Matlamat menghalalkan cara. Tiada sekatan melainkan akta-akta yang digubal oleh kerajaan. Ia tidak dikaitkan dengan agama. Tidak mementingkan halal haram.

Keadilan jarang dapat ditegakkan jika fahaman kapitalis masih terpasak kukuh . Diharapkan sahabat di luar sana tidak terpedaya dengan SMS yang memberi kekeliruan dan tawaran 'hebat' dari mana-mana server.

4 comments:

Anonymous said...

sedih sebab da terkena pon...pastu x tau cam mn nk stop...rm 3 every 2 week...

Anonymous said...

sedih sebab da terkena pon...pastu x tau cam mn nk stop...rm 3 every 2 week...

Anonymous said...

cuba tulis stop dan hantr kat no yg dia kasi....hanya menolong

salmanfasiri said...

memang ramai yang terkena..moga sahabat yang mendapat sms sebegini, moga berhati-hati, delete @ ignore je