Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
Seringkali kita mendengar terpacul keluar dari mulut seseorang perkataan " SUBHANALLAH" dan juga " MASYA ALLAH".
Alhamdulillah, gayanya orang yang selalu menyebut ungkapan itu adalah orang yang beragama. Namun jika dikaji secara mendalam, ada sedikit kejanggalan pada ungkapan mereka?
Ya, ada kejanggalan . Bukan hendak memperlekeh orang yang menyebut perkataan itu . Juga bukan hendak mendabik dada . Tolong, tolong jangan pasak perkara negatif di minda anda.
Zikir Yang Menjadi Adat
Di alam Melayu, selalunya kita akan mendengar ungakapan sebagaimana berikut jika kita rasa terkejut bila mendengar atau melihat sesuatu yang negatif, contohnya bila kita dengar orang yang buat maksiat
" Masya Allah , kau berjudi?"
atau juga bila kita dengar cerita sesorang yang zalimi ibu bapa (anak dan sebagainya)
" Masya Allah, anak apa kau ni, buat begitu kat mak ayah kau"
Begitu juga perkataan lain yang terkeluar dari mulut , umpama " SUBHANALLAH"
Biasanya jika berlaku perkara yang difikirkan ajaib, takjub dan indah, ungkapan "SUBHANALLAH" akan keluar
Contohnya jika kita dengar orang dapat 20A1 dalam SPM
"SubhanaLLAH, hebatnya dia"
Begitula kita, jika kita mendengar sesuatu yang baik, pasti kita akan sebut " SubhanaLLAH" dan jika kita mendengar sesuatu yang buruk atau negatif , kita akan ungkap "Masya Allah"
Penggunaan Yang Terbalik
Jika diteliti dan dikaji, perkataan (ungkapan zikir) yang kita gunakan (praktik) tika berhadapan dengan situasi di atas amat berbeza dengan apa yang diajar oleh Islam
Ungkapan " Masha Allah" sepatutnya digunakan untuk perkara yang menggambarkan keindahan, ketakjuban yang positif terhadap sesuatu perkara .
Sebagai contoh, kejayaan seseorang dalam pelajarannya atau bidangya perlu kita sebut
" Masya Allah, hebatnya, dia dapat 20A1 dalam SPM"
" Masya Allah, dia dapat cipta enjin solar berkelajuan tinggi"
Juga kita boleh menyebut
"Masya Allah, cantiknya baju awak"
Al-Quran menukilkan ayat berkenaan penggunaan kalimah "masya Allah inii dalam surah Al-Kahfi ayat 39 (Juzuk 15):
" Mengapakah tidak engkau katakan "masya Allah",tiadalah kekuatan melainkan dari Allah ; tatkala engkau melihat aku kurang berbanding engkau dari segi harta dan anak pinak"
Dari ayat tersebut dapat difahami bahawa jika kita mendapati kita lebih hebat dari orang lain, maka sepatutnya kita menyebut 'masya Allah" .
Bukan dalam bab ini sahaja bahkan dalam apa jua perkara yang indah dan menarik , inilah kalimah yang sepatutnya diucapkan, bukannya perkataan lain .
Dalam masa yang sama, penggunaan kalimah ini boleh menghindari seseorang mendapat penyakit " ain" atau sumpahan mata . Oleh itu tidak hairanlah jika kita dapati di kebanyakan negara Arab, Pakistan dan Iran , mereka akan melakarkan perkataan "masya Allah" jika mereka sedang dalam proses pembinaan bangunan dan kalimah itu kekal sehinggalah bangunan siap dibina .
Manakala penggunaan kalimah SubhanaLLAH pula biasa digunakan oleh baginda SAW dalam perkara yang dianggap pelik atau hairan pada perbuatan yang kurang tepat .
Sebagai contoh dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Tirmizi, dari Abu Hurairah ra mafhumnya
" Suatu hari aku berjunub dan ternampak Rasulullah SAW berjalan bersama para sahabat, lantas aku menjauhi mereka dan pulang untuk mandi junub, setelah itu aku datang menemui Rasulullah SAW . Baginda bersabda : Wahai Abu Hurairah, mengapakah engkau melarikan diri tatkala ternampak kami? Aku menjawab: Wahai Rasulullah , aku kotor (berjunub) dan aku tidak selesa untuk bertemu kalian . Rasulullah SAW bersabda : SUBHANALLAH!! sesungguhnya mukmin tidak najis "
Lihatlah bagaimana ungkapan Nabi tika mendengar kata-kata Abu Hurairah . Baginda tersentak dengan fahaman Abu Hurairah yang kurang tepat .
Olehh itu, sepatutnya jika erlaku atau terdengar sesuatu yang negatif , kita ungkapkan "SUBHANALLAH", contohnya
" SubhanaLLAH, awak belum solat lagi?"
" SubhanaLLAH, kenapa boleh jadi macam tu?"
Mungkin kita tertanya-tanya, bagaimana pula ayat Al-Quran yang menggunakan kalimah "SubhanalLLAH" tika membicarakan soal penciptaan langit dan bumi serta seisinya yang cukup mengagumkan?
Jawapannya ialah kerana ketakjuban kita dan keindahan yang memukau itu menyebabkan minda kita melayang-layang yang memudahkan syaitan menusuk 'jarumnya' untuk membayangkan zat Allah , lantas kita perlu sucikan Allah dari segala bentuk bayangan minda yang salah . Juga untuk memasakkan dalam jiwa kita sekalipun kita takjub pada alam, Allah yang lebih layak untuk kita kagumi . Wallahu a'lam
Inilah sebahagian dari mutiara ilmu tafsir yang saya kutip dari ulama Pakistan, walau mungkin tiada sumber rujukan yang mereka nyatakan namun ada jaluran dan rantaian (sanad) ilmu tafsir ini sampai kepada RasuluLLAH SAW
Followers
SubhanALLAH Ma sya Allah
Tuesday, June 29, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
salamalaika,
dah ada kat k.l k sekarang, anta pakai no.hp lama atau dah tukar yg baharu coz ana cuba call tapi x dapat dari ilias setapak
Salam us Ilias,
Ni no hp us Saiful : 013-969 2446
(zaujah us saiful)
Post a Comment