Followers

Kembali ke Alam Universiti

Wednesday, July 14, 2010

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


AlhamduliLLAH, pada 6hb Julai lepas saya dapat mendaftarkan diri sebagai siswazah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sesi 2010/11.

Hari pendaftaran agak kalut memandangkan saya perlu bertolak awal dari Sungai Buloh. Amat berterima kasih kepada sahabat yang juga bekas ahli bait ( rakan serumah) tika di Mesir, Ustaz Abdul Rahim . Beliau sanggup memandu dari rumahnya di Keramat AU, untuk menumpangkan saya ke UKM .

Pendaftaran yang sepatutnya sebelum jam 9.30 pagi, namun kami sampai tepat jam 9.30 pagi terpaksa mengikuti taklimat dari Penyelaras Program dan hanya dapat mendaftar pada jam 12.30 tengahari!!!!. Alhamdulillah, kami pelajar terakhir yang mendaftar pada hari tersebut .

Kekalutan berterusan semasa mendaftarkan kursus. Tertulis pada jadual, masa untuk mendaftarkan kursus ialah jam 2.30 petang . Kami berulang alik dari Fakulti Pengajian Islam ke Pusat Pengurusan Siswazah . Rupanya tersalah tempat (bangunan). Tu la, lain kali baca arahan betul-betul, tengok papan tanda haha. Sekali lagi kami menjadi pelajar terakhir mendaftar kursus. Pelajar diberi kata laluan untuk ke laman SMP UKM bagi urusan pendaftaran kursus . Semua subjek yang ingin didaftar dah penuh, tinggal subjek yang tidak glamour je yang belum penuh . Nasib la.

Setelah meminta zaujah yang daftarkan (maklumlah, saya tiada kemudahan internet), subjek yang dipilih amat simple . Nak buat macamana, kouta dah penuh .

Inilah jadual pengajian saya :

Hari 8.oo-11.oo pagi 11.00-2.00ptg 2.00-5.00ptg

Isnin : Metodologi Tafsir& Hadith , Falsafah Perundangan Islam, Persoalan Fiqh Semasa

Selasa : Kajian Agama-Agama


Pujian juga buat Allah, kerana penyelia saya adalah Prof Abdoul Wadoud Mustafa Al-Saudi . Walaupun akhirannya adalah 'al-Saudi' tapi beliau adalah peranakan Mesir . AlhamduliLLLAH dapat mengaktifkan balik dialek arab saya.


Saya tidak bahawa saya akan kembali ke alam universiti . Ya, saya agak, bila sudah menggalas tangungjawab sebagai seorang suami, saya harus terus bekerja.

Saya bukan lagi berada di Mesir, di mana tidak menjadi 'musykilah kabirah' walau telah berumahtangga . Kebanyakan pasangan pelajar yang berkahwin dan menetap (belajar) di Mesir masih lagi menerima 'wang ihsan' dari ibubapa masing-masing . Paling tidak, mereka masih punyai wang zakat. Tidak dinafikan ada juga yang mencari rezeki di sana dan menjadi 'taukeh besar'.

Namun di Malaysia ini, fikir saya agak sukar untuk 'amalkan' gaya hidup seperti pasangan di Mesir. Kos hidup kedua-duanya berbeza . Di Malaysia, seorang pelajar 'wajib' punyai paling kurang RM 600 sebulan sedangkan di Mesir saya berhabis sekitar RM 300-350 sebulan (mungkin pelajar di Pakistan lagi bertuah kerana perlu sekitar RM200-250 sahaja).

Saya punyai keyakinan bahawa Allah tidak akan putus memberi rezeki kepada hamba, selagi belum sampai ajal hamba tersebut . Apa yang perlu saya lakukan ialah berusaha untuk bekerja . Dia yang menjajnikan rezeki, biarlah dia yang menentukan sebanyak mana rezeki saya .


p/s : kredit to Ustaz Rahim dan Ustaz Hasmin yang banyak membantu

3 comments:

ansorullah said...

Assalamua'laikum..slmat kembali ke universiti.. kalau ada masa, bawaklah adik syirah datang putrajaya.. dah dekat dengan UKM.. nanti boleh bawak adik azmah skali, deh..

- syuhada..

Musa Mohamad said...

Assalamua'laikum, Selamat belajar Ustaz..nati ana pun nak ikt mcm ustaz gak smbg MA..kat UKM ustaz ambk cos apa yek?

Pak Uteh said...

InsyaAllah rezeki Ustaz akan bertambah2 setelah berumahtangga. Teruskan perjuangan.