Followers

:: Gencatan Senjata; Kekalahan atau Sebaliknya :::

Tuesday, January 27, 2009



Yahudi mengumumkan gencatan senjata, bertujuan memberi ruang kepada anggota penyelamat untuk membantu mangsa perang di kalangan orang awam.Benarkah?
Atau hanya sekadar ingin menutup keaiban setelah kekuatan militer belum mampu menyahsepi nama HAMAS aka Muslim mukmin sejati?

Di satu pihak PLO Yasir Abdu Rabbih mengkritik penghentian serangan Israel ke Gaza. Menurutnya tindakan tersebut kesalahan besar. sebenarnya keberadaban Hamas dalam pemerintahan saat ini, menyulitkan kita semua, sejumlah pimpinan Palestin di Ramallah telah mengambil keputusan untuk melakukan tindakan-tindakan sangat keras untuk menumbangkan pemerintahan Hamas dengan membuat revolusi di Tebing Barat. Mereka menegaskan tidak ada tempat bagi Hamas di Tebing Barat. Mereka tidak akan mengizinkan Tebing Barat dijadikan Negara Islam yang lain.
Kenyataan celupar dari pemimpin secular ini patut dinilai kita semua. Namun siapalah kita untuk menghukum mereka, jika pimpinan kita sdiri hanya mengangguk kepala, bersidang dan seterusnya mengeluar resolusi mengutuk keras ..( stereotaip macam drama melayu/filem hindustan)

Lantas apakah yang patut kita lakukan?

Ada mulut diam
Ada mata lihat
Ada telinga dengar
Ada kepala angguk

Disuruh duduk, kita duduk
Disuruh bangun kita bangun

Fatrah Khatrah

Wednesday, January 14, 2009


Assalamualaikum warahmatuLLAH..

Dalam Fatrah exam, semua keje jadi lembab..
nak tumpu exam, tp dalam masa yang sama, keperitan saudara seagama di Palestin perlu diambil cakna..

Kita hanya 'berperang' dengan tekanan perasaan, tapi mereka berperang menggadai nyawa
Entah...

Jadual imtihan fasal 1

15.01.09 Tafsir Ayat Ahkam
19.01.09 Lughah Arabiyah
22.01.09 Lughah Ajnabiyah (B.I)
26.01.09 Qaah Bahas Qawaidh Fiqhiyyah
29.01.09 Qawaidh Fiqhiyyah

Em nampaknya paling lewat tamat imtihan..ahli bet sume tamat awal
Tahun 1 tamat ari Selasa 27.01,
Tahun 3 tamat Rabu 28.01,

Waa..jeles la..entum tamat awal...

Moga semua dapat menjawab dengan tenang..doakan kejayaan bersama

p/s: Ade misi penting lepas imtihan..;)

Perjalanan Ke Tanah Suci I

Saturday, January 10, 2009

Setelah beberapa lama tertangguh hasrat hati, kini ku mulakan dengan hati agak kebimbangan..apa yang akan diperkatakan orang..mungkin ada yang pandang negative dan ada yang menyokong..

Sebenanrya ingin ditulis di sini catatan perjalanan ( atau kembara ) ke Tanah suci melalui jalan darat dari Bumi Mesir…

3 orang ahli bait Serambi Mekah akan berangkat ke Mekah (sesuai dengan nama rumah kami; kenalah p mekah)
Sebelum berangkat, kami adakan sedikit jamuan

Bertolak pada 30hb Ogos ke pelabuhan Nuwaiba..ke Aqabah (Jordan)
SubhanaLLAH punyala kat pelabuhan pelbagai dugaan timbul..
'Dikurung macam tawanan perang di kawasan menunggu, selama sehari semalam..
Kemudian barulah dilepaskan untuk menaiki feri..Ketika tu dah penat..dalam keadaan berpuasa..Hanya Allah yang tahu. Ujian perjalanan ke Mekah







Menaiki bas untuk ke pelabuhan Nuwaiba


Beratur panjang untuk masuk imigresen


y();} catch(e) {}" href="http://2.bp.blogspot.com/_fACm1ZyTbb0/SWiYNJ8zs1I/AAAAAAAAAGw/zcOE9U-INlg/s1600-h/DSCN4067.JPG">
Bawah mentari,panas menunggu untuk dilepas ke imigresen


Semasa atas Feri..AlhamduliLLAH dh dapat naik

Thursday, January 8, 2009



Peristiwa malang ( maa'saat) umat Islam di palestin semakin meluas.
Hari demi hari, bilangan Syuhada makin meningkat.
Bantuan dari luar, tidak dapat disalurkan ke sana..bukan kerana sekatan dari pihak musuh Islam tapi dari Negara Umat Islam sendiri. Mesir masih enggan membuka sempadannya untuk bantuan kemanusiaan. (pemimpin secular, gitulah, kuda tunggangan Kafir )
Namun, masih ade umat Islam yang peka,terasa bila peha kanannya dicubit. Masing2 berarak, berqunut nazilah.

Setakat ini, ciri-ciri untuk mencapai kemenangan masih belum terasa. Apa yang terjadi?Walau pada zahirnya telah banyak doa dipanjatkan, dimana maqbulnya?

Umat Islam dan Penyebab

Dalam kehidupan, umat manusia digalakkan berusaha.menggunakan segala sebab-sebab yang membawa kepada terhasilnya sesuatu yang dilaksana dengan jaya. Namun bezanya antara kita umat Islam dengan kafir, ialah kita meletakkan segala usaha kita, akan ditentukan natijahnya oleh Allah. Walau dengan pelbagai usaha dan sebab juga langkah yang kita ambil, hasilnya di genggamanNYA. Inilah kekuatan kita

Golongan kafir, hanya meletakkan pergantungan mereka pada langkah dan sebab yang diambil. Jika kesudahan tidak seperti yang dicita, kecewa yang bertamu.

Kita ada iman, mereka tidak
Kita ada tawakkal, mereka tidak
Kita ada redha, mereka tidak


Persediaan dan Kelengkapan

" Dan persiapkan persediaan bagi menghadapi mereka sehabis kemampuan kamu, (dengan perlengkapkan) kekuatan, kuda-kuda yang terikat kemas yang boleh menggerunkan musuh Allah juga musuh kamu,serta musuh yang kamu tidak ketahuinya, sedang Allah amat mengetahuinya"
(Al-Anfaal 8:60)
Kelengkapan kekuatan yang dimaksudkan ialah:

a) kekuatan aqidah
b) kekuatan ukhuwwah
c) kekuatan peralatan

Walau bagaimanapun persiapan kita,kelengkapan yang kita ada, kita diajar konsep penyerahan, tidak mendabik dada terhadap kekuatan dan kelengkapan.Perhatikan ayat ini :

" Bukanlah kamu yang melempar (menembak,membedil dsb),tatkala kamu melempar, tetapi Allah yang melemparnya, yang demikian kerana Allah ingin menguji orang mukmin dengan ujian yang terbaik,sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"
(Al-Anfaal 8:17)

"….dan pada hari peperangan Hunain, ketika kamu bangga dengan bilangan yang ramaisedangkan bilangan kamu tidak memberi erti apa-apa,juga kamu terasa sempitnya muka bumi bagi kamukemudian kamu lari bertempiaran. Setelah itu Allah turunkan ketenanngan kepada Rasul dan orang mukmin, dan Allah menurunkan tentera-tentera yang kamu tidak nampak lalu Dia mengazab orang kafir. Itulah balasan bagi golongan kafir "
(At-Taubah 9:25-26)

Penulis akhiri dengan sabda RasuluLLAH SAW :

‏ ‏عن ‏ ‏أبي تميم الجيشاني ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏عمر ‏ ‏يقول: ‏
سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏لو أنكم توكلتم على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير ‏ ‏تغدو ‏ ‏خماصا ‏ ‏وتروح ‏ ‏بطانا

" Jika kamu benar-benar bertawakkal kepada Allah, pasti kamu akan diberi rezeki sepertimana Dia kurniakan kepada sang burung, keluar dalam keadaan kosong, pulang dalam keadaan perut berisi kekenyangan "
( Hadith 4154 Riwayat Ibnu Majah bab Zuhud dan Yakin)

Persiapan dan keyakinan kita..dimana????‏

Hijratain

Thursday, January 1, 2009



Assalamualaikum warahmatuLLAH..

AlhamduliLLAH....setelah lama menghilangkan diri..kini kembali semula.
Hampir 4 bulan ( 3 Bulan 25 hari) berada di Dua Tanah Suci..banyak pengalaman dan coretan untuk dikongsi bersama sahabat/biah..Insya Allah jika ada kesempatan dan ruang masa, akan dimuatkan di blog ini.

Sebelum ke posting lain..kepulangan penulis pada hari akhir tahun 1429H..melangkah ke tahun baru. Coretan akhir tahun 1429H di akhiri dengan perangai kebinatangan Yahudi ( orang kata,pulang dari haji kena jaga mulut, tapi kalau melibatkan agama, penulis punyai persepsi lain). Perangai yang mendarah daging, meresap di jiwa Yahudi, diteruskan kesinambungannya hingga ke hari ini. Jika dulu mereka berani mennentang Rasul dan Para Nabi, bahkan dengan tegar membunuh, mengalirkan darah suci Rasul-rasul, kini apalah nilai darah umat Islam bagi mereka.

" Dan sesungguhnya Kami telah kurniakan kepada Musa satu kitab (Taurat) dan kami rentetkan selepasnya beberapa Rasul, juga Kami kurniakan kepada Isa bin Maryam keterangan-keterangan dan kami sokonginya dengan perutusan Ruh Qudus (Jibril),(maka) apakah setiap kali datangnya Para Rasul yang tidak sesuai dengan nafsu kamu, lalu kamu bongkak (yang menyebabkan) sebahagian Rasul kamu dustai,sebahagian yang lain kamu bunuh mereka?"
(Al Baqarah 2:87)
Apa yang menyedihkan..umat Islam masih lagi tidak terasa apa-apa terhadap kezaliman dan kerja terror yang Yahudi lakukan. Masih leka dengan pelbagai sambutan..masih bersekongkol dengan Yahudi, masih 'memberi saham' kepada Yahudi..hatta penduduk Tanah Haram (atau mungkin Penguasa?)