Followers

Tuesday, March 24, 2009

Kerancakan pengajian dan kuliah sekarang makin ketara..Bagi pelajar yang istiqamah dengan kuliah, pastinya sedang menghirup madu ilmu..
Di sebalik itu,ada jua mahasiswa yang masih belum dapat berenggang dengan tilam empuknya ( aku kah itu??)moga dijauhi.

Dalam pada itu, kelas2 tutorial juga makin rancak..yang menjadi 'mangsa' (istilah yang digunakan oleh seorang sahabatku) ialah para ustaz.
Sering terdengar di corong telinga ini,bualan teman yang mengatakan para ustaz jadi 'cair' bila diminta untuk mengendalikan kelas tutorial bagi akhawat. Kalau ikhwah yang minta, banyak plak songehnya..ade ke?

Ada juga yang mengatakan, pihak akhawat ni hanya nak tengok ustaz je..tension kalau tak tengok (teman cakap ni biasa kat 'A' ). sebab tu amik je ustaz memana walau ustaz tu dah bertahun tak lulus..wah..betul ke

Kedengaran juga, para ustazah ni pilih2 ustaz, yang si ustaz ni pulak demand

Teman rapat ada yang bagitau,para ustazah ni seoalah2 tak hargai langsung (atau mungkin kurang hargai) pengorbanan masa,tenaga para ustaz untuk mengendali kelas tutorial.Katanya, si ustaz penat2,habis masa duk telaah kitab dorang, wat nota tapi bentuk penghargaan hanyalah kuih..katanya lagi, kenapa tak 'ijmak' (kumpul2) duit pastu bagi kat ustaz tu..<<<< wah ni nampak gaya marah sangat sahabat ana tu ek... la

Emmm.. apa yang dapat ana simpulkan

1.Kalau si sutaz nak jadi tutor,tanamlah dalam diri ia sebagai pertolongan yang akan diberi ganjaran Allah

" Dan hendaklah kamu tolong menolong dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan.."

Juga Nabi SAW bersabda mafhumnya :

" Dan Allah akan sentiasa menolong hamba-NYA selama mana hamba menolong saudaranya yang lain "


2. Para ustaz/zah hendaklah hadir kelas ni bukan hanya nak tengok ustaz mane ngaja, pastu hari kedua..dah xdatang dah sebab ...(em paham2 la )

3.Para ustazah ni sebenarnya ramai di kalangan mereka yang mampu menguasai ilmu dengan baik, jadi berbincanglah sesama sendiri kerna ia lebih banyak manfaatnya

4. Mereka (para ustaz) yang tidak memberi apa2 sumbangan ilmu,tenaga dan masa janganlah terlalu cepat menuduh akhawat (ke iri hati..haha)

0 comments: