Followers

MASANYA AKAN TIBA

Wednesday, November 21, 2012

ASSALAMUALAIKUM WRH WBT....

Sabda Nabi saw, mafhumnya:


"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-orang Islam akan memerangi Yahudi. Orang-orang Islam akan memerangi (membunuh) Yahudi dan mereka akan bersembunyi di sebalikk batu-batu dan pokok. (Ketika itu) Batu dan pokok akan akan bersuara 'Wahai muslim! wahai hamba Allah! di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi". (no 7523 , riwayat Muslim)


Berita yang disampaikan oleh Rasulullah SAW lebih 1400 tahun lampau membayangkan peperangan akhir zaman antara Islam dan Yahudi. Melihat senario mutakhir ini, kemungkinan ia sudah hampir berlaku. Saban hari kita mendengar berita kekejaman Yahudi terhadap umat Islam.

Saban hari ramai semakin cakna terhadap isu Yahudi. Non Muslim tidak terkecuali. Bintang bola sepak sensasi Cristiano Ronaldo melelong kasut emas untuk mengisi tabung bantuan masyarakat Gaza. Lelongan berjaya. Tahniah Ronaldo, walau dibaluti cemuhan dan kontroversi sepanjang karier namun beliau bertindak bijak atas dasar kemanusiaan. Moga Allah memberinya hidayah..Aamiiin
Bagaimana dengan pemimpin dan konglomerat dunia Islam? Tak nak jual ke CINCIN BERLIAN untuk tabung kemanusiaan? Walau menabung dari kecil, untuk memiliki apa yang dimiliki hari ini, alangkah untungnya di akhirat jika duit itu mengisi tabung bantuan kemanusiaan, khas untuk umat Islam.

Teringat sejarah ketika zaman kerajaan Islam Mesir suatu ketika dahulu yang pernah ingin menggunakan tabung wang zakat negara, untuk membiayai gerakan tentera; JIHAD. Majoriti ulama bersetuju dengan cadangan sultan, kecuali seorang sahaja. Manakan tidak, misi suci itu butuhkan wang dan biaya. Namun seorang ahli agama menyatakan ketidaksetujuannya terhadap cadangan Sultan. Hujahnya, Sultan mempunyai hasil kekayaan melebihi tabung zakat, bahkan jika digunakan hasil kekayaan Sultan,  sudah memadai untuk misi JIHAD itu.

Dewasa ini ramai umat Islam yang peka dengan isu saudara seagama khasnya isu Palestin.Rohingya, Chechnya, Selatan Thai (Patani) dan lain-lain. Lantas beberapa misi kemanusiaan diwujudkan untuk membantu saudara kita. Misi Korban, Aqiqah, dan pelbagai lagi acara. Itu bagus dan elok, namun jangan kita terlepas pandang umat Islam setempat yang tidak kurang perlu kepada bantuan. yakinkah kita bahawa umat Islam setempat sudah tidak perlu dibantu? atau sudah memadai kehidupan mereka?

Begitu juga misi kemanusiaan. Mana yang aula/utama. Manakah yang lebih utama sama ada kita membelanjakan wang ringgit untuk sertai misi ke sana atau kita mengirim sejumlah wang ke sana? Jika perbelanjaan untuk ke sana memakan jumlah ribuan bahkan puluhan ribu, hanya untuk biaya seorang. Namun jika puluhan ribu itu disalurkan/diberikan, betapa ramai saudara kita di sana dapat memanfaatkan jumlah tersebut.

Jika kita ke sana kerana ingin melihat dan merasai sendiri apa yang berlaku, saya rasakan ia kurang sesuai/berbaloi  dengan belanja yang kita keluarkan. Apatah lagi telah banyak pihak yang tubuhkan NGO yang katanya untuk misi kemanusiaan. Adakah misi kemanusiaan kita hanya dengan kita ke sana, beri sumbangan, kemudian balik dan menceritakan pengalaman sedih di sana? Ya, mungkin juga sekurang-kurangnya kita kongsikan pengalaman dan peristiwa saudara kita. Namun, ada sebahagiannya yang benar-benar ingin membantu saudara kita, mereka punyai 'jalan khas', yang tidak ada jalan pulang. Ya hanya pulang ke SYURGA. Oleh itu JANGAN TERSALAH PILIH SALURAN!!




KHAIBAR KHAIBAR YA YAHUD, JAISYU MUHAMMAD SAYA'UUD!!!!!!!!

P/S : bertahun dahulu, saya selalu mimpi berperang dengan Yahudi, bilakah masanya?

0 comments: