Followers

Mari Berhibur dan Berboros Di Bulan Ramadhan

Friday, August 13, 2010





Alhamdulillah, segala pujian hanya untuk Yang Haq. Selawat dan Salam tuju untuk Nabi Muhammad, kaum keluarga dan sahabat.
UNITAR (Universiti Tarbiyah Ramadhan) kembali dibuka pendaftarannya. Muslimin dan muslimat wajib mendaftar jika sudah mencapai umur baligh.
Malam pertama pendaftaran, kelihatan ramai yang datang bersama keluarga. Pusat-pusat pendaftaran sesak dengan kunjungan yang tidak diduga ini.
Para pengarah pusat-pusat pendaftaran tampak tersenyum sinis dengan fenomena ini. Malam pertama cukup meriah. Almaklumlah, umpama sambutan 'anniversary', pasti ramai yang datang untuk itu.
Anda suka berhibur bukan? Jika anda menjejaki kaki ke UNITAR ini, pasti anda akan dihiburkan dengan pelbagai acara menarik yang disediakan khas oleh Sang Penganjur, Tuhan Sekalian Alam.Hiburan Pertama (Utama): Puasa

Ia mempunyai 3 kategori:

a. Puasa Am
b. Puasa Khasc. Puasa Khasul Khas
‏ ‏لخلوف ‏ ‏فم الصائم أطيب عند الله تعالى من ريح المسك
Maksudnya: Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah berbanding dengan bau kasturi
Ingat ye, di sisi Allah, bukan di sisi manusia. Kalau berada bersama manusia, janganlah pula nak halakan hembusan nafasnya yang berbau itu kepada rakan sebelah. Pengsan orang tu nanti, susah.

Hiburan kedua : Terawih Dan Qiyamullail

Kerjakankanlah terawih seberapa yang anda mampu, tapi jangan kurang dari 8 rakaat. Biasanya kebanyakan 'pelajar-pelajar' mengerjakan sebanyak 8 rakaat sahaja. Golongan pelajar senior pula mengerjakan 20 rakaat ‏ ‏ما كان يزيد في رمضان ولا في غيره على إحدى عشرة ركعة ‏ ‏يصلي أربعا فلا تسل عن حسنهن وطولهن

Maksudnya : Nabi tidak pernah (solat) sama ada pada Ramadan atau selainnya melebihi 11
rakaat. Tidak perlu kamu bertanya tentang keelokkan dan panjangnya (lama).(HR Bukhari)Hiburan ketiga : Tilawah al-Quran

‏وكان ‏ ‏جبريل ‏ ‏عليه السلام ‏ ‏يلقاه كل ليلة في رمضان حتى ‏ ‏ينسلخ ‏ ‏يعرض عليه النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏القرآن
Maksudnya: Dan Jibril sentiasa bertemu dengan baginda pada setiap malam Ramadhan sehingga ke akhirnya, (yang mana) Nabi ajukan (bertadarus) Al-Quran kepadanya (Jibril) (HR Bukhari)

Hiburan Keempat : Iktikaf

كان رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يعتكف العشر الأواخر من رمضان

Maksudnya: Nabi sentiasa beriktikaf pada sepuluh terakhir Ramadhan (HR Bukhari)

Iktikaf mudah sahaja, jika anda ingin tidur sepanjang masa pun tidak mengapa :p




Mari kita berboros
Berboros di bulan Ramadhan? Pelik bunyinya kan?
Ya mungkin tapi itu anjuran Islam

.a. Berboros dalam bersedekah

فإذا لقيه ‏ ‏جبريل ‏ ‏عليه السلام ‏ ‏كان أجود بالخير من الريح المرسلة


Maksudnya : Apabila Jibril as bertemu dengan baginda, (didapati) baginda orang yang paling dermawan berbanding angin yang berlalu.(HR Bukhari)

Jika dikatakan angin yang berlalu itu amat pantas, ia belum dapat menandingi 'kepantasan' Nabi saw mengeluarkan belanja untuk bersedekah. Harta yang ada tidak pernah berada lama di
tangan baginda, pasti baginda akan habiskan untuk sedekah.

Bersedekah kepada siapa ya?
Bersedekahlah kepada sesiapa sahaja asalkan dinamakan sedekah terutamanya kepada 8 golongan. Ohya, kepada imam terawih pun boleh, lebih-lebih lagi jika dia seorang pelajar (macam ana la..ana budak baru belajar juga :p)
Aha, sedekah wajib tidak boleh diberi kepada orang yang berada dibawah tanggungjawab kita, contohnya anak isteri.
Sedekah yang sunat pula digalakan diberi kepada kaum kerabat yang memerlukan.

b. Berboros untuk menyediakan juadah berbuka
Anda suka ke bazar Ramadhan? Jika gemar ke sana baguslah, beli makanan banyak-banyak, kemudian adakan jamuan berbuka.

‏ ‏من فطر صائما كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا

maksudnya: Sesiapa yang memberi juadah berbuka kepada orang yang berpauasa, dia mendapat pahala seumpama orang yang berpuasa, namun pahala orang berpuasa tidak berkurangan sedikitpun.(HR Tirmizi)
Riwayat ibnu Khuzaimah pula menyatakan bahawa pahalanya seumpama memerdekakan seorang hamba.

Wah!!! hebatnya... Justeru sesiapa yang mempunyai lebihan harta, eloklah sediakan juadah untuk orang berbuka puasa. Tidak semestinya juadah itu perlu ada ayam golek, ayam percik, ayam madu, kerabu, daging bakar, udang galah dan sebagainya, cukup hanya seteguk air, tapi janganlah setiap hari seteguk air je yang diberi!!
. Upgrade la mind set anda itu.

Matlamat hiburan dan boros ini adalah untuk memperolehi pingat kebesaranVIP dalam Islam iaitu TAQWA

Anda tidak akan dikenakan bayaran apa-apa untuk hiburan ini

3 comments:

Mhamdan said...

come benar post nih :)

الوردة الشوكية said...

Dan, lama tak jupo...kelik la raya ni (guna id zaujah)

Mior Khabir Zikri said...

Subhanallah, menarik! Ingatkan suruh amal sifat mazmumah, hehe.

(baru komen, baca dah lama ^_^ )