Followers

Penulis Nasi Kerabu

Thursday, May 20, 2010


Agak lama meninggalkan laman blog . Tidak dapat dinafikan bahawa menulis di blog adalah umpama makan nasi kerabu . Awalannya tidak mahu makan kerana zahirnya tiada daya penarik. Nampak macam bersepah sahaja ulam di atas nasi, campuran pelbagai sayuran menyesakkan lagi rupa nasi kerabu.

Namun bila hidangan dijamah , rasa-rasanya ada yang hendak tambah bahkan kalau boleh, menu sarapan paginya adalah nasi kerabu. Ditambah pula dengan pelbagai lauk telur masin, daging bakar, solok lada dan yang terpenting sekali paling tidak dua tiga sudu budu . Nah itulah penangan nasi kerabu . Zahirnya tidak menampakkan daya penarik atau menyebabkan kecur air liur ( tapi penulis saat menulis perihal nasi kerabu ini pun sudah mula kecur).

Jadi bagi penulis, mereka yang sudah mula menaip di blog, pasti akan ada satu masa dia ketagihan untuk menulis . Maka akan ditulis disitu pelbagai rencam hidup . Ada sahaja yang hendak diulas, yang hendak dikomen dan hendak dikongsi bersama . Ada kala dia rasa macam sudah jemu menulis , meminggirkan diri dari arena maya . Lesu.

Bagi yang suka menulis ( atau ketagih) segala aneka benda dia mahu tulis, dari hal peribadi diri hinggalah isu antarabangsa menjadi adunan tulisan. Benar atau salah, itu belakang kira yang penting dia ingin turut memeriahkan 'acara arena maya' . Itu bagi yang tidak kisah . Tulisannya umpama nasi kerabu, pelbagai rencah dan aneka suaan untuk 'meyeronokkan' pembaca .

Bagi yang meraikan garis panduan Islam, pastinya tulisan akan berhemah, berpaksikan fakta, meraikan garis panduan Islam dalam , diolah dengan bahasa yang menarik dan santai, sesuai untuk dibaca semua lapisan, madah bertapis . Bak nasi kerabu yang cukup adunan dan budu yang bersukat .

Jadi menulis umpama menjamah nasi kerabu!!!!!

3 comments:

Barakat said...

salam alaik..
'Penulis Nasi Kerabu'??
title yg baik..hehe..
pe2pn ~ Keep It Up ~ :-)

salmanfasiri said...

wa'alaikumussalam...uiks title je ke?:D...

Anonymous said...

salam,
sekarang kijo dimana.bila nak mari k.l dari ilias