Followers

Nikmatnya Ujian

Tuesday, November 17, 2009

Alhamdulillah, tentative harian saya sedari sampai di bumi Mesir sedikit celaru.

Saya sepatutnya mendaftar untuk pengajian peringkat master al Azhar agak terbantut dek kelewatan saya menguruskan sijil sementara. Tarikh tutup bagi permohonan bagi bidang syariah adalah semalam( 15Nov ), namun saya masih belum mendapat Syahadah Muaqqatah ( Sijil Sementara ).



Dalam flight, kosong aje tapi masa check in barang, syadid banget sang kerani tu nak lepas barang


Begitu juga dengan pengajian Darul Ifta, juga sudah tutup permohonannya. Agak kecewa juga sebab niat asal hendak mohon kedua-duanya atau paling tidak salah satu.

Namun saya masih lagi punyai peluang mendaftar di American Open Univercity. Walau belum diiktiraf oleh JPA, namun yang penting , luangkan masa untuk belajar.


Segala urusan sijil saya serahkan kepada wakil, sementelah alami kekejangan betis sejak

beberapa hari. Solat pun bertemankan kerusi. Belum sempat rasa naik "kereta kebal"..Biarkan orang tertentu sahaja yang menaikinya.( mungkin AB boleh sebab dia punyai lessen :p)


Apa pun ujian melanda, saya fikir ia adalah nikmat yang tidak terhingga. Masakan tidak, ia adalah tanda kasih sayang Allah terhadap hamba-Nya


وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط


Maksudnya : Sesungguhnya Allah, pabila DIA kasihkan sesuatu kaum, pasti Dia akan menngujinya, sesiapa yang berpuas hati (redha) maka dia akan mendapat keredhaan, sesiapa yang berang, maka Allah juga berang terhadapnya


Bukan hendak menyatakan bahawa diri ini dikasihi-NYA tapi berharap agar mendapat paling tidak secangkir kasih sayang-NYA



Ujian juga merupakan KPI darjat manusia. Jika berat ujian melanda, tuntasnya darjat hamba di mata Allah amat tinggi jika dia lulus ujian itu.



عن عبد الله قال دخلت على رسول الله صلى.....

ما من مسلم يصيبه أذى شوكة فما فوقها إلا كفر الله بها سيئاته كما تحط الشجرة ورقها



Maksudnya : dari Abdullah bin Mas'ud ra katanya : Aku masuk menemui Rasulullah SAW (di kala gering )..baginda bersabda : Mana-mana muslim yang ditimpa sakit ( tercucuk ) duri atau lebih lagi,melainkan Allah akan menghapuskan kesalahannya umpama pepohon menggugurkan dedaunnya

( Hadis Riwayat alBukhari)



Sabda Baginda SAW lagi :

إن عظم الجزاء مع عظم البلاء


Maksudnya : Sesungguhnya pahala yang besar berdasarkan ujian yang besar

(Hadis Riwayat Tirmizi )




أشدّ الناس بلاء ألأنبياء ثم الأمثل فالأمثل



Maksudnya : Sesungguhnya orang yang paling hebat ujian adalah para Nabi kemudian yang seumpama dengan mereka ( mengikut turutan darjat )

(Hadis Riwayat atTirmizi )



Allaah tidak akan memberi ujian yang tidak mampu ditanggung hamba-Nya. Mesti yakin, segala ujian yang diberi pada kita, adalah dalam kemampuan yang diberi kepada kita.



لا يكلف الله نفسا إلا وسعها ( البقرة :286)



Sememangnya kita mampu memikul ujian,Cuma mungkin cara penyelesaian sahaja yang perlu dicari. Tiap kesulitan akan ada kesenangan, akan adanya Insyirah.. namun janganlah meminta agar kita diuji



Seiringan dengan itu, saya cuba mendamaikan diri dengan menziarahi sahabat yang agak lama tidak bertemu, sedari dia 'membina masjid'. Kalau dulu dialah housemate yang banyak memberi nasihat,banyak memberi teguran tapi kini dia telah bergelar "Abu Aisyah"


Abu Aisyah (berserban) bersama Abu Haziqah. Kedua² adalah ex-housemate dah berumahtangga



Inilah Aisyah..bermata bulat



4 comments:

Ibtisam'S Sister said...

Assalamu'alaikum Ustaz.

Big smiling when I read this new entry, subhanallah. May Allah help u to settle up all the 'things' for furthur study. Insya Allah.

Aisyah? My role-model... Very big eyes... wadus, gerammmmmmm!!! ^_^

salmanfasiri said...

Wa'alaikumussalam.. ibtisam's sis..
thanks for the du'aa..

Aisyah is my role model too..mbe future wife..:p ( perasan je ni)

hamdan said...

pu kalu jadi ank anta pon sung menar tu

salmanfasiri said...

yoko? bakpo sung nyo?