Followers

:: SENDIRIAN aka TANPA TEMAN :::

Tuesday, July 8, 2008

Pagi tadi tepat jam 4:50 pagi, teman akrab ku yang ke 3 d bumi Mesir 'menongkah' awan. Walau di aiport tadi aku tidak menzahirkan apa-apa perasaan sedih namun jauh d lubuk hati, aku terasa kehilangan. Walau rafiq ku lebih muda dari ku (beza umur 7 tahun), dan amat sensitif serta emosi sikit, namun aku tetap dapat melayannya. Aku kenalinya pada 2001 tika menuntut di Pakistan dan tika itu aku memangku Amir ( Pengerusi ) sebuah persatuan pelajar sana, cawangan Karachi ( Negeri Sindh ). Kala itu, diri ini bertindak sebagai abang kepada pelajar-pelajar junior. Setiap minggu, kami akan berkumpul, bersukan dan berprogram sama-sama. Bermula dari program tarbiyah hinggalah program sukan dan rekreasi,semuanya mengeratkan lagi tali ukhuwwah kami bagi mendepani medan dakwah di Malaysia khasnya.

hari-hari terakhir bersama Zaki

Sebulan sebelum ini, rafiq ku yang ku anggap sebagai mentor,juga meninggalkan bumi Mesir. Dia juga ku kenali tika di Pakistan. Dia Setiausaha Agung Pusat. Orangnya peramah, merendah diri dan mahir dalam pelbagai bidang. Katakan sahaja (kecuali bab komputer kerana hanya tahu perkara asas sahaja,ehe jangan marah ustaz).

sebahagian ahli bait dan seorang rafiq semasa di Pakistan (berkopiah hijau)

Setahun sebelum itu, aku bersama seorang lagi rafiq ku,menjejakkan kaki di Bumi Kinanah ini bagi menggali khazanah ilmu.Qasad kami hendak mendaftar diri di darul ifta' namun masalh birokrasi ala Mesir dari pihak Kedutaan membantutkan segala.Redha. Lalu kami membuat keputusan untuk pulang pada bulan 7 Julai 2007. Semangatku masih membara untuk belajar di sini lantas menghubungi pusat pengajian yang ada 'mua'adalah dengan Jamiah al-Azhar.Alhamdulillah,pihak pusat pengajian sedia membantu, namun aku agak terkilan kerana sahabat tidak mahu melakukan tindakan yang sama sebaliknya membuat keputusan untuk kahwin. Walau apapun,didoakan keputusannya tepat (maklumlah dah 29 tahun masa tu).

Sendirian aku kembali ke Mesir,menggalas impian. Aku masih bertuah kerana masih ada seorang lagi rafiqku yang ku anggap sebagai adik tika di Pakistan dulu. Namun,keputusannya untuk berada di Dasuq,agak mengejutkanku.Katanya ingin berada jauh dari kelompok melayu bagi merentas rintangan menuntut ilmu.Ilmu akan mendatangi kita tika kita bersusah payah untuknya.Itu pendapatnya.Moga rafiq berjaya.

Sayugia aku bersyukur kerana ahli bait semuanya sehati sejiwa,susah senang bersama.Tidak mahu berpisah.Ariffudin,Abd Rahim,Baharudin,Muaz dan Azri. Setiap petang,keluar ronda-ronda sekitar Hayyu 7, Hayyu Zuhur untuk mencari rumah sewa.Penat,letih,panas,pulang lewat, itulah resam kami sepanjang pencarian 'port baru'.
Alhamdulillah,akhirnya dapatlah rumah sewa di akhir mahattah.

Kembali tajuk asal.Kehidupan duniawi,manusia perlukan teman, pastinya untuk ukhrawi atau diniyy,amat diperlukan lagi. Bukankah RasuluLLAH 'memiliki' Abu Bakr sebagai teman rapatnya? Nabi Musa as mempunyai Nabi Harun as? Sewaktu ingin menemui Khidir as, Nabi Musa diiringi Yusya Bin Nun as. Yang pasti,lebih besar tanggungjawab terhadap agama, lebih ramai rafiq yang diperlukan.Tapi jangan la pula rafiq itu seumpama Haman yang sesat dan menyesatkan Fir'aun.
Rafiq penting tapi perlu dipilih.Cuba teliti hadith ini


حَدَّثَنِي ‏ ‏مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏عَبْدُ الْوَاحِدِ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏أَبُو بُرْدَةَ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ‏ ‏قَالَ سَمِعْتُ ‏ ‏أَبَا بُرْدَةَ بْنَ أَبِي مُوسَى ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِيهِ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ‏ ‏قَالَ ‏
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ كَمَثَلِ صَاحِبِ الْمِسْكِ وَكِيرِ الْحَدَّادِ لَا يَعْدَمُكَ مِنْ صَاحِبِ الْمِسْكِ إِمَّا تَشْتَرِيهِ أَوْ تَجِدُ رِيحَهُ وَكِيرُ الْحَدَّادِ يُحْرِقُ
بَدَنَكَ أَوْ ثَوْبَكَ أَوْ تَجِدُ مِنْهُ رِيحًا
خبيثة



Maksudnya: RasuluLLAh SAW bersabda : Perumpamaan rakan yang soleh dan rakan yang tidak elok seumpama penjual wangian dan penempa besi. Jika penjual wangian, samada kamu membeli wangian tersebut atau terkena wangiannya,manakala jika penempa besi (mungkin) terpercik bunga api ke badan kamu atau pakaian kamu atau terpalit bau kurang elok pada kamu
(Riwayat Bukhari hadith no 1959 )

Moga diri ini akan sentiasa didampingi oleh rafiq yang elok. Moga akan ada yang ingin mengingat dan menasihati,menegur dan memperbaiki.Mengkritik dan membetulkan.Aameen ya Rabb

0 comments: