Followers

Tujuan Hidup

Saturday, August 11, 2007

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum wahai saudara-saudaraku yang dikasihi Allah,pada saat ini masing2 dari kita pasti disibukkan dengan tugas2 harian, kuliah,tutorial,mid-term exams, assignment,presentation,tasmik dan sebagainya. Didalam kesibukan ini semacam ada yang dirasakan kurang sahaja. “I wish there were 30 hours in a day!”, itu yg sering terbayang apabila kerja belum selesai,padahal due time dah semakin dekat..Malam menjadi siang n siang pulak menjadi malam kembali.. Mungkin ada diantara yang mengalami stress camni..

Elok sekali dalam keadaan seumpama ini, ana hendak mengingatkan diri ana sendiri dan sahabat-sahabat semua. Apakah yang hendak kita tuju dalam hidup ini? Apa tujuan kita dalam hidup?

-mendapat pendidikan yg tinggi?

-jawatan yg tinggi?

-kerja yg baik?

-pasangan yg cantik atau menarik?

-menjadi kaya atau jutawan?

- ???

Wahai saudara-saudaraku yang dikasihi, mungkin tujuan2 hidup yg disebutkan ini sudah tersedia dalam fikiran masing2 itu mmg wajar sebagai manusia biasa. Tetapi perlu kita sedari bahawa itu semua hanyalah sementara sahaja.. Ada tujuan yg lebih kekal dan suci, lebih agung dan mendasar..Di sebabkan tujuan yg satu ini mencakupi semua tujuan sementara tadi.

Apakah tujuan itu?.. Wahai saudara-saudaraku.. jawablah, “Allah tujuan kita”.

Jawapan ini sebenarnya mengandungi erti supaya kita sentiasa mengikhlaskan hati semata2 kerana Allah dalam semua keadaan. Sehingga kita diakui sebagai hamba2Nya yang ‘Mukhlisin” (yg ikhlas). Mari kita hayati tafsir dari Surah Al-An’aam ayat 162-163

“Katakanlah: Sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah,Tuhan semesta alam, tiada sekutu bagiNya dan demikianlah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang pertama yang menyerahkan diri kepada Allah.”

Wahai saudara-saudara seIslamku.. mari kita renung sejenak kehidupan kita ini dengan menggunakan persoalan-persoalan ini..

-Sudahkah hidup kita ini selari dengan ikrar kita?

-Solat kita hanya untuk Allah?

-Ibadah kita hanya untuk Allah?

-Hidup dan mati kita hanya untuk Allah?

Wahai saudara-saudaraku… marilah sama2 kita sucikan hati kita semata-mata kerana Allah. Kerna dengan itu, akan cantik dan tersusun rapi perjalanan kehidupan seharian kita sebagai individu Muslim. Akhir kalam, semoga amal dan perbuatan kita diterima Allah sebagai tabungan untuk hari Akhirat.

0 comments: