Followers

Cicakman : The New Era

Sunday, December 5, 2010




Bismillahirrahmanirrahim.

Bercuti selama hampir dua minggu di tempat tumpah darah, menggamit memori yang indah. Sementelah cuti semester, kesempatan yang terhidang cepat sahaja dimanfaatkan. Sudah agak lama tidak bersama ibunda tercinta, ayahanda tersayang (sudah hampir 2 bulan tidak bersua).

Puan Zaujah masih lagi mengingatkan agar jangan lupa tunaikan janji yang diikrar dahulu. Em agaknya mengidam la kot. Tambahan pula apa yang diidamkan itu, hanya boleh diperolehi di
Kelantan sahaja.

Begitulah resam berumahtangga, perlu ada toleransi, menjaga perasaan dan sentiasa ingat-mengingati.

Alhamdulillah setelah beberapa hari berusaha untuk menunaikan janji, akhirnya terlaksana. Maklumla, dalam suasana hari raya yang masih terasa itu, kedai tentunya belum dibuka. Kalau pasaraya dan supermarket memang sentiasa dibuka, kecuali kedai tokey Cina, hanya sehari sahaja ditutup, itu pun sebab cuti umum, diperintah tutup.

Inilah dia, apa yang dijanjikan kepada Puan Zaujah..mee celup!!!!


Pokke





Sekarang ini agak ramai yang teruja untuk mencari haiwan kaum cicak ini. Dengar kabarnya agak lumayan tawaran harga untuk seekor cicak ini, boleh mencapai rm 1juta !!! Wah kaya la bagi mereka yang jumpa sang cicak. Manakala kaum 'harimau bintang' versi cicak ini tentu bangga dengan nilai 'kebangsawanan' mereka.

Bangsa cicak 'bintang' ini dikatakan mampu merawat penyakit aids. Saintifiknya, wallahu'alam..saya kurang maklumat tentangnya.

Kalau dulu, bangsa cicak hanya bertenggek di alang rumah,mencari sang kelkatu sebagai hidangan. Itu kaum cicak biasa, yang tidak ada gen hijau. Tambahan pula, mereka menjadi mangsa lastik bangsa manusia (biasanya kanak-kanak le). Apa tidaknya, kaum tua menjadi pembakar semangat. Sementelah sang cicak spesis ini suka mengqadha hajatnya di merata-rata hatta di sejadah pak Imam, malahan di kopiah makmum.

Yang menariknya juga, kaum cicak dikatakan menjadi peniup api yang disediakan untuk membakar Nabi Allah Ibrahim a.s.

Nabi Muhammad SAW pula menyatakan pahala yang besar bagi sesiapa yang dapat membunuh sang cicak dengan sekali hentak.

Bangsa cicak jenis manakah yang dimaksudkan Nabi, tidaklah diketahui, tetapi yang penting, ia dibunuh.


Cicak Perawat

Orang kampung yang biasa membela itik, lembu, kambing atau ternakan lain, biasanya menggunakan cicak sebagai rawatan.

Jika itik mereka 'patah pinggang' akibat makan benda-benda yang beracun, atau makan ikan puyu, biasanya sang itik tersebut akan diberi makan cicak.

Begitu juga kambing atau lembu yang menghadapi masalah cirit, atau kudis yang bernanah, biasanya sang cicak juga la yang diberi kepada 'pesakit' tersebut.

Malah, ada terdengar di telinga saya, seorang pengidap strok pernah diberi makan cicak dan dia sembuh hasil rawatan yang diberikan.

Hebat juga ye sang cicak ini.

Tidak berapa lama dahulu (sekarang pun) Thailand, Hong Kong, China terkenal sebagai pusat makanan eksotik. Sesiapa yang ingin merasa lipas, biawak, jengking, otak monyet, ular ( eei geli gelemang saya walau sekadar menaip),kunjungilah negara-negara tersebut.

Sekarang ini orang sibuk memburu cicak 'bintang' yang menjanjian pulangan lumayan. Saya juga pernah diajak untuk memburunya, tetapi masih berkira-kira. Kata mereka, mana tau tuah Ustaz!!

Bukan semua cicak pokke boleh dijual, ada saiz dan usia tertentu. Kalau tidak, sang cicak itu tiada khasiat yang diingini.

Kepada semua pemburu, berhati-hati ya!!! POKKE yang dicari, bukannya POKKO!!!


p/s: POKKO dalam loghat Kelantan adalah binatang sesumpah

0 comments: