Followers

::: Ummi Oh Ummi :::

Thursday, May 21, 2009

Kebangkitan kesedaran islam di Malaysia, saya kira bermula sekitar 80-an dengan jemaah al-Arqam sebagai pelopor utama tika itu. Segala jenis rangkaian sebaran am dan media massa 'dikuasai' mereka. Seni suara, majalah, komik, bidang perniagaan hampir semua diwarnai jemaah mereka.

Tidak ketinggalan, NGO yang lain turut memberi sumbangan kepada kesedaran masyarakat Islam Malaysia tentang penghayatan agama dalam kehidupan

Peningkatan kesedaran ini juga mencapai kemuncak pabila Jemaah Islam mengambil alih tampuk pemerintahan di sebuah negeri Pantai Timur Semenanjung.

Krisis dalaman kerajaan kita pada 1998,merancakkan lagi sirna kesedaran pabila ramai yang menyatakan simpati kepada gerakan Islam, ini terbukti dengan kalangan professional yang mula beralih perhatian mereka.mula meninjau isi pati apa yang dibawa pihak yang mendakwa.

Bukan itu persoalan yang hendak dinyatakan di sini tetapi tentang gejala ketagihan mengambil anak angkat di kalangan mereka ( khasnya wanita) yang punyai kesedaran Islam.
AlhamduliLLAH ia satu petanda yang baik.

Namun dalam kerancakan gejala mengambil anak angkat,seringkali mereka kurang tahu tanggungjawab sebagai keluarga angkat.

Anak angkat dalam Islam

Islam mengakui adat pemgambilan anak angkat . Sirah membuktikan Arab Jahiliyyah antara yang 'kuat' system pengambilan anak angkat. Arab Jahiliyyah pabila mempunyai anak angkat, mereka akan terus mengubah nasab anak angkat dengan dibinkan kepadanya , bahkan Nabi SAW sendiri mempunyai anak angkat iaitu Zaid yang pada awalnya juga dibinkan kepada baginda.

Namun setelah ditegur oleh Allah SWT supaya nasab anak angkat tidak diubah, lantas Nabi SAW mengembalikan nasab Zaid kepada asal dan dipanggil Zaid bin Harithah.
Ini dibuktikan denga turnnya ayat Al-Quran surah al-Ahzab ayat 5:

" Panggillah mereka (anak angkat) dengan (dibinkan)kepada ayah mereka, itulah yang lebih adil di sisi Allah…"

Pengambilan anak angkat bukan semata-mata hanya mendapat tittle ayah atau ibu angkat sahaja, bahkan ia lebih kepada menjadi 'timbalan' ibu bapa asal mereka. Dalam Islam, ia bolehla diistilahkan kepada wali (penjaga).

Peranan wali amat besar dalam Islam, antaranya :

1. Mengurus harta anak kecil yang kematian ibu bapa
2. menjaga kebajikan mereka samada dari segi fizikal mahu pun mental
3. menyerahkan harta untuk mereka urus sendiri apabila teruji kecerdikan mereka dan layak mengurus
4. mencari pasangan untuk mereka sekalipun dikahwinkan oleh wali hakim kelak

Pendek kata, segala tugas dan peranan ibu bapa akan dipikul oleh mereka saaat ketiadaan kedua-duanya

Namun dewasa ini, kita lihat ramai yang mengaku mak angkat, dan semahunya dipanggil ummi, mama dan pelbagai panggilan mesra lain, tidak betah untuk melakukan tugasan ibu angkat (atau keluarga angkat).

Kita lihat terkadang ada yang 'berbangga' mempunyai ramai anak angkat. Lagaknya tika berbual,terpacul di mulutnya rasa 'hebat' mempunyai anak angkat di kalangan pelajar di seluruh pusat pengajian luar negara..di Ireland,UK, Australia,.Mesir tak terkecuali. (bahkan anak angkat mereka kebanykan dari pelajar agama) Kita juga bangga ada 'ummi', ada 'mama' ada 'aunty'.

Mungkin kita tidak mengharapkan lebih-lebih, tetapi kita harus sedarkan mereka tentang tanggungjawab dan amanah besar menanti jika mereka tegar menjadi ibu angkat. Kalau benar ingin mengambil anak angkat,pilihlah di kalangan mereka yang benar-benar memerlukan. Yang maju pelajarannya, atau setidak-tidaknya yang menunjukkan rasa minat untuk menimba ilmu agama.Janganlah sekadar bermegah dengan tittle ummi atau apa-apa yang lunak bunyinya. Pelajar yang mempunyai senarai panjang keluarga angkat, cuba-cubalah bantu rakan-rakan anda yang masih terkial-kial menghambat mencari setitis cuma bantuan untuk teruskan perjuangan menggali permata

Adakah kita hanya dijadikan umpama pemanis minuman? Yang hanya dijadikan 'bahan' rencah rasa tika bercakap oleh mereka. Hanya untuk memenuhi senarai panjang anak angkat mereka di kalangan pelajar agama? Mungkin tidak enak rasanya kita menerobos ke dalam hati mereka, membedah siasat qasad mereka,namun fenomena yang naik mendadak ini harus juga kita letak dalam kantung pemikiran kita atau setidak-tidaknya dalam senarai KIV kita

Fikir-fikirkanlah

::: Pelajar Wahabi Mesir :::

Tuesday, May 19, 2009

Seingat ana, sewaktu mula-mula menjejakkan kaki ke bumi Mesir ini, ada beberapa pihak sudah memandang sinis terhadap ana

Sebetulnya ana sudah menghubungi beberapa teman rapat untuk menyambut ana di airport Kaherah, namun atas sedikit salah faham, mereka terlewat menyambut ana; sehari selepas tarikh ana tiba!!!!

Kala itu, tidak tahu siapa yang hendak dihubungi,Cuma bantuan Allah sahaja yang diharapkan.AlhamduliLLAH, ternampak serombongan muka melayu di sana lalu mereka ana sapa . lagaknya mereka tidak fahami bahasa saya. Mereka bertanya menggunakan bahasa Arab,fahamlah saya, mereka bukan dari Malaysia mahupun Indonesia atau Thailand bahkan Filipina

Saya bersyukur ada di kalangan mereka tahu alamat yang saya tunjukkan, Kelantan Students' Hostel, Hayyu Sabi'.

Sampai di Rumah Kelantan Baru (RKB), saya sekali lagi tidak tahu apa yang patut dilakukan, di hadapan pagar RKB ada hampir 5 orang pelajar, namun mereka hanya melihat sahaja. Macam rusa masuk kampung ( kalau rusa masuk kampong saya, pasti saya pelihara ;atau sembelih?)

AlhamduliLLAH, YDP KPKM (pelajar kelantan) masa itu, membenarkan untuk menumpang

Habis..


Setahun keberadaan saya di Mesir,saya nampak ada jurang pertembungan yang agak kurang enak antara saf pelajar. Pertembungan yang dahulunya di Malaysia antara Kaum Tua dengan Kaum Muda

Apa yang saya lihat mereka yang menganggap diri mereka berada dalam kelompok Ahli Sunnah Wal Jamaah sering menghentam kumpulan yang mengangap mereka Salafi (atau Wahabi?).Sedang di pihak sana (Salafi) jarang kedengaran di corong telinga saya, serangan terhadap ASWJ ini.

Saya yang jarang bersuara dalam 'pertembungan ' ini juga dilabel sebagai Wahabi. Pernah suatu ketika, semasa kehadiran Ustaz Nik Abduh ke Mesir, saya pernah menyuarakan perkara ini dan jawapan beliau ialah :" Sebab enta kurang bersuaralah, suara-suara itu menuduh enta".

Saya juga sempat bersama dengan beliau semasa haji tahun lepas (2008), sempat keluar bersama beliau untuk membeli barang keperluan ibadah haji di sekitar Masjid Kucing ( nama masjid yang terkenal bagi orang Melayu di Mekah), tika kami berehat menunggu waktu Asar, beliau disapa seorang jemaah sambil jemaah tadi bertanya tentang solat qasar dan jamak ketika di Mina nanti, pabila jawapan dikemukan oleh beliau, lantas jemaah tadi dengan sinis berkata :

"Ooo.. ni jenis macam orang boleh makan tupai juga ni (merujuk kepada fatwa ayahanda ustaz Abduh yang menghalalkan tupai)".
Kami hanya saling berpandangan sahaja.Senyap

Saya pernah juga bertanya pada program Seminar Peradaban Kerajaan Negeri Kelantan Di Timur Tengah II (SPEKTRUM II), tentang bagaimana PAS menangani isu pertembungan antara dua kelompok ini dan jawapan panel ialah,:

"Dalam PAS tidak ada masalah berlaku, kami boleh duduk semeja untuk mebincangkan hadaf mendaulahkan Islam, masing-masing bertolak ansur".

Nah, itulah jawapan kita sebagai yang mendakwa pendokong jemaah Islam. Namun menyedihkan di sini, adanya kelompok yang menyemai benih kebencian, ingin membesarkan perkara picisan, saling menuding jari.

Apa yang menyedihkan, medan diskusi kitab dan pelbagai program ilmiah lain dijadikan medan menghentam. Saya bertanya kepada salah seorang yang agak rapat dengan gerakan pelajar, kenapa benda ini berlaku? Jawapannya pendek :

"Kita dikuasai pelajar pondok".

Tambahnya lagi : "Dulu ketika Ustaz Tuan Syarifuddin masih berada di sini, segalanya harmoni, tiada yang menyerang,tambahan pula ketokohan dan keilmuan yang ada pada Ustaz Tuan Syarifuddin tak mampu dibantah. Sepulangnya beliau ke Malaysia, benih pertembungan disemai kembali."

Jika persatuan -yang mendakwa menjaga kebajikan pelajar- ingin melihat ahli mereka bersatu tenaga untuk menghadapi 'musuh' yang lebih besar, sayugia perkara pertembungan ini perlu dicantas. Kita tidak mahu mereka yang menggunakan tittle 'BP' atau mantan BP yang menjadi penyubur kepada pertembungan ini.(Tidak mahu provokasi semasa diskusi kitab Cara Mudah Memahami Tauhid Ahli Sunnah
berulang kembali )

Jika dikatakan Wahabi (saya merujuk kepada Wahabi ala Malaysia) itu musuh besar, perhatikanlah kepada kata-kata TG Dato Seri Haji Abdul Hadi ketika beliau ditanya tentang Wahabi, jawab beliau :
" Mereka tiada masalah dari segi aqidah, Cuma dari segi ibadah, ada yang agak ketat".

Tambahan dari saya, dalam bermazhab pun ada juga yang bersikap ketat. Bukankah ada ulama mazhab syafi'e yang menyatakan tidak sah jika solat berimamkan imam yang bermazhab hanafi? Hanya kerana diandaikan dia menyentuh kemaluan tanpa berwudhu???

Kita hidup berkonsepkan wala kepada pemimpin, tapi rasanya kita masih terumbang ambing dengan konsep itu. Pemimpin kita adalah TG Dato' Hj Nik Abdul Aziz, dan beliaulah yang mula-mula menentang amalan yang dikatakan khurafat dan bid'ah. Bid'ah dalam perkahwinan, bid'ah dalam kematian,bid'ah dalam rawatan sakit batin dan sebagainya, tetapi malangya kita yang menyatakan wala' kepada pemimpin, mengherdik golongan yang turut sama menentang bid'ah. Di mana konsep wala kita??? Wala' ke walllaaa???

Fikir-fikirkanlah

:: Guru::

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru

(saya sebenarnya bermasalah jika mengupdate blog,perlu masa paling kurang 5jam hanya untuk satu posting)

Sambutan yang dirai tiap tahun bagi memberi penghormatan terhadap guru
Seusai kelas cepat ana dengan Us Wan Hafiz ( kami kenalinya dengan nama us Hafiz TokWan), ana dihidangkan mee goreng bandung. Sedap masakan us hafiz :p

Di kala santapan kami yang turut dsertai Us Mad System dan Us Adnan, terpancul dari mulut ana pertanyaan..: " tok bui ucape ko cikgu-cikgu ko?"

Salah seorang ahli 'dewan' bertanya :" bakpo?"
" la, arini hari guru"


"owh dih…" masing-masing mengangguk

"mace-mace hari ado loni, Hari Ibu, hari Bapa, hari Pekerja. Demo nih, kalu ado hari goni buleh cuti..kito pelaja ni, ado sokmo dale seminggu hari kito, tapi hari kito kena g skoloh, gi kuliah"

Kami ketawa..selorohnya bersahaja

Memang semua maklum, tambah lagi jika Muslim, pasti ada dalam ajaran agama, kewajipan menghormati mereka yang berjasa besar dalam kehidupan kita.

1. Jasa Allah : yang mewujudkan manusia dan memberi segala nikmat dan keperluan manusia, dari hujung rambut sehinggalah hujung kaki, nikmat tidak terhitung

" Dan Tuhanmu telah memerintahkan kamu untuk tidak menyembah melainkan kepadanya…"

(Al-Israa 17: 23 )


" Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah pasti tidak akan terkira satu persatu, sesungguhnya Allah amat Pengampun lagi Amat Mengasihani.."

( Al-Nahl 16 : 18 )


2.Jasa Ibu : melalui perantaraan ibu, kita lahir ke alam dunia. Pahit maungnya mengandungkan kita,mengadapi ambang kematian di kala melahirkan kita ( ohya sekarang ni di mesir musim imtihan = musim bersalin ). Banyak juga jasa bonda

"Daripada Abu Hurairah rakatanya: telah datang seorang lelaki menemui RasuluLLAH SAW seraya bertanya:" Wahai RasuluLLAH, siapakah yang paling berhak untuk aku berbuat baik?Nabi bersabda : Ibumu, dia bertanya: kemudian siapa? Nabi menjawab : Ibumu, dia bertanya lagi, kemudian siapa? Nabi menjawab : Ibumu, dia kemudian bertanya lagi : kemudian siapa?, Nabi menjawab : Ayahmu."

(Riwayat Al-Bukhari Bab Orang yang berhak berbuat baik)



3.Jasa Bapa : melalui bapa, rezeki kita disalurkan (secara fitrahnya bapa yang kena kerja cari rezeki ), walau kadang ada ibu yang turut bekerja tapi masa bersalin takkan nak kerja,kena berehat kat rumah la kan

4. Jasa Guru : Ilmu disalurkan kepada manusia menerusi mereka. Guru perempuan adalah yang terbaik untuk pendidikan awal manusia..mana tidaknya, naluri mereka dan emosi secara fitrah diilhamkan kepada mereka untuk tahan sabar dengan karenah budak-budak. (Ana pernah handle pelajar tahun 1 dan 2 ni..ya Allah, tangan rasa ringan je..kadang ada yang merengek minta dukung..aduhaiii)..

Imam Syafie pernah mengungkapkan:

" Jika seseorang mengajar anakku membaca Basmalah (BismiLLAHi arRahmaani arRahiim), maka aku wajib memberinya seribu dinar "


Seingat ana, kebanyakan guru kelas ana adalah perempuan, bermula dari tadika (masa tu nak pergi sekolah PASTI jauh, takde sapa nak hantar), hinggalah tamat Tingkatan Enam Atas di Maahad Muhammadi Lelaki,guruku adalah wanita kecuali semasa tingkatan peralihan, tingkatan 2 dan tingkatan 3,guru kelas ana adalah Ustaz.

Diri ana ni semasa kecil agak nakal,begitu juga semasa sekolah rendah.Ponteng kelas tu biasa la juga . Kalau dalam periksa, ana ni dapat nombor 36 daripada 37 orang murid..waaa sikit lagi nak dapat last. Tapi tah macamane tercabar sikit dengan ejekan kawan-kawan, ditambah lagi guru masa tu dia punya ayat power , ana cakap :.."eleh tahun depan aku dapat no 1 punya laa"

Sebenarnya perkataan tu tak disengajakan,keluar gitu je, konon nak cover la
Namun kuasa Allah siapa tahu, semasa keputusan peperiksaan penggal pertama nak diumumkan, ana demam,seminggu tak hadir sekolah. Kawan-kawan sekampung yang sekelas dengan ana, datang ziarah,mereka ucap tahniah..Isk apa kena dengan dorang ni, ana sakit,sempat lagi ucap tahniah.

Mereka bagitahu, tadi keputusan periksa dah diumum, ana ni dapat no 1..memulanya sengeh macam kambing je lagaknya.Apa taknya, kita ngah demam la, memain la plak dorang cakap dapat no1 dalam kelas, lusanya ana datang sekolah,dapat buku rekod, macam tak percaya tapi itulah kuasa Allah,yang memberi segala dan bermula saat itu,lembaran baru dalam hidup ana dibuka,tidak pernah tercicir dari kategori 3 teratas di sekolah. Sykur padaMU ya Allah yang mengurniakan akal yang sihat dan ilmu yang bermanfaat.

Terima kasih guru yang mendidikku, samada Muslim atau Non-Muslim (guru bahasa Inggeris ana di sekolah rendah adalah Non Muslim, namanya Chan Booi Lian,juga wanita, moga diberi hidayah)

Terima kasih kepada semua guruku dari dahulu hingga sekarang:

Guru di Sekolah Kebangsaan Wakaf Bharu

Guru di Sekolah Menengah Agama Maahad Muhammadi Pasir Pekan

Guru di Sekolah Menengah Agama Maahad Muhammadi Lelaki Kota Bharu

Guru Di Madrasah Tahfizul Quran Qadir Masjid

Guru di Jamiah Darussalam

Guru di Jamiah Islamiah Cliffton

Guru di Jamiah Al Azhar

Guru di Mudhayyafah
Guru di Jami' al Azhar
Rakan-rakan seperjuangan di Mesir yang juga Guruku

Semoga Allah mengampuni aku dan kalian

5. Jasa sesiapa sahaja kepada kita (makhluk selain jin dan manusia juga ada jasa pada kita..)

p/s: Lambat nak masukkan entry ni

:: Mesir Diserang Pondan? ::

Monday, May 11, 2009

Mesir diserang pondan?

Pemandangan yang agak kurang selesa dewasa ini di Mesir apabila wujudnya sekumpulan pondan di kalangan pelajar agama Mesir.

Bukanlah bertujuan untuk merendahkan martabat golongan ini. Jika benar mereka diciptakan begitu, tiada lafaz yang perlu dihambur, mengkritik..namun yang menjadi kurang enak pabila sifat kewanitaan dipuja, diasuh sehingga terkadang jelik untuk dilihat. Lebih perempuan dari perempuan!!!!!! Loya aku

Imam Abu Ja'far at Tabari pernah menyatakan:

" Tidak boleh menyerupai wanita dari segi pakaian dan hiasan yang dikhususkan untuk kaum wanita, begitu juga dari segi percakapan dan cara berjalan"

Tambahan dari Ibnu Hajar al Asqalaani:

" dari segi cara berpakaian, ia berbeza di setiap tempat, mungkin pakaian lelaki dan wanita hampir sama tetapi wanita wajib memakai hijab, wajib terlindung"



Cercaan Agama kepada Pondan

Dalam riwayat Al Bukhari, dalam perbicaraan tentang pemakaian (Kitab alLibas)

‏عن ‏ ‏ابن عباس ‏ ‏قال ‏
لعن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ المخنثين ‏ ‏من الرجال والمترجلات من النساء


Maksudnya : Dari Ibnu Abbas ra, katanya: Nabi SAW melaknati lelaki yang menyerupai wanita (pondan) dan wanita ynag menyerupai lelaki (tomboy)

( Al Bukhari hadith no 5436)


Begitu juga dalam riwayat Ahmad hadith 1878, riwayat Tirmizi hadith 2079, AdDarimi 2535 dan Bukhari 6331


Wujudkah Pondan di zaman Nabi? Apa yang baginda lakukan terhadap mereka?

Kita teliti riwayat di bawah (tanpa disertakan teks asal /matan)

1. Daripada Aisyah r.a, beliau pernah berkata kepada seorang pondan yang ada di Madinah, namanya Anna :" Bolehkah awak beritahu kita tentang wanita yang dipinang Abdul Rahman bin Abu Bakar? Anna menjawab :"Pasti". Lalu dia menggambarkan wanita itu jika menuju kearah kita, umpama ada empat, jika meninggalkan kita ada lapan (perumpamaan kepada mereka yang badan agak gebu)


2. Riwayat daripada Ibnu Ishaq:Ketika Nabi memerangi penduduk Taif, turut serta bersama baginda ialah hamba kepada ibu saudara baginda ( Fatimah binti Amru bin 'Aiz), hamba tersebut bernama Mati', duduk berbual bersama isteri-isteri Nabi SAW. Pada tanggapan Rasulullah,pondan itu tidak terkesan dengan wanita sebagaimana lelaki lain, tiba-tiba Nabi terdengar perbualannya (Mati') dengan Khalid bin Al Walid : Jika kamu berjaya menawan Taif, jangan biarkan Badiah binti Ghailan terlepas, kerana dia berjalan ke hadapan umpama ada empat, jika berjalan pergi,umpama ada lapan". Lalu Nabi berkata kepada para Isteri baginda :"Aku tidak sangka si keji ini tahu apa yang dia cakapkan, jangan biarkan dia masuk dan duduk bersama kamu". Bermula dari saaat itu, Mati dilarang dari memasuki rumah baginda.


3. Riwayat Abu daud daripada Abu Hurairah ra, bahawa satu ketika,seorang pondan dibawa berjumpa Nabi SAW dalam keadaan tangan dan kakinya berinai,lalu ada yang berkata :" Waahai RasuluLLAH SAW, orang ini menyerupai wanita,lantas Nabi menyuruhnya pergi berpindah ke Naqi'. Ada di kalangan sahabat lain bertanya:" Bolehkah kita membunuhnya?". Nabi menjawab: " Aku dilarang membunuh mereka yang mendirikan solat".


4. Hadith tentang peminangan Sa'd bin Abi Waqqas,satu ketika beliau meminang seorang wanita Mekah. Beliau berkata:" Siapakah yang boleh gambarkan kepadaku tentang wanita tersebut?". Salah seorang pondan bernama Hit, menjawab:" Aku boleh ceritakan tentang gambaran bentuk badannya"


Sekali lagi ditegaskan, tulisan ini bukanlah hendak menghina golongan pondan yang dah tersedia ciptaan Yang Esa, tapi lebih kepada mereka (lelaki) yang 'membela' dan 'membelai' sifat kewanitaan. Mereka yang telah tercipta pondan juga perlu cuba untuk 'sejatikan' kelelakian mereka.jika betul-betul tidak mampu, Islam adalah agama yang tidak 'rigid'

WaLLAHu 'Alam

..aLAMAK..dIA DaTaNG....

Friday, May 8, 2009

Salam Imtihan buat semua warga al-Azhar..

Jadual peperiksaan untuk tahun 4 Kuliah Syariah Islamiyah dah lama keluar. Tika itu ana dalam siri menjelajah muhafazah di samping tugas-tugas di kaherah. Banyak lagi yang masih belum dapat diselesaikan. Nusus tahun 1 banat Kaherah, beberapa madah untuk tahun 3 syariah banat Kaherah juga belum dapat dihabiskan. Dalam masa yang sama, satu madah tahun 4syariah banat yang sebelum ni ana tolak atas dasar bimbang tak sempat habiskan muqarrar mereka. Aku pohon berbanyak kemaafan dari sahabat- sahabat rakan sekuliah di tahun 4 banin Kaherah, kerana belum sempat untuk ana join study group kita. Maaf

Ahli bait, ustaz Rahim agak sibuk fasal ini sekalipun dia tidak akan duduki imtihan. Lebih 14 madah yang dia handle untuk tusyen. Wah banyaknya!!!!..memang Allah bagi dia kekuatan untuk itu. Diri ana tidak sepertinya,tiada kudrat setara.

Jadual yang paling padat bagi ana ialah turun ke Mansurah pada 22.4 dan perlu berada di sana selama dua hari. Selesai sahaja dari kelas petang Jumaat (23.4), ana bergegas ke Iskandariah seusai solat maghrb. Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 3jam, tersasar ke 5jam Ana sampai di Iskandariah jam 2pagi. Ana bernasib baik kerana ditemani 2 sahabat. Kebetulan sorang sahabat ni juga akan handle kelas di sana,kalau tidak, terkapai juga ana sebab tak pernah ke Iskandaria dari Mansurah.

Pada jam 8.30 pagi ana perlu handle kelas Nusus tahun1. Berkampung tiga hari di sana sehingga 26.4, mereka minta tambahan sedikit masa namun ana 'merayu' untuk balik Kaherah…rindunya Kaherah,bukan apa, sebab keesokan hari ana kena handle kelas. Maaf berbanyak ye adik-adik junior. Kalian juga perlu berusaha sendiri, jalan dah ana buka,silalah lalu biarpun tanpa tangan kalian dipimpin (wah bersastera).

Ana amat berterima kasih pada akh Nor Rahman sebab selalu tolong ana walau ana tidak menghadiri kuliah,enta amat banyak membantu sahabat enta yang pemalas ini..aduhai pemalas ke?
Untuk imtihan semester dua ini, ana agak terasa bebanannya,maklumlah, sehingga artikel ini ditulis,belum sentuh satu kitab kuliah pun lagi.. Apa nak jadi dengan abang ngah ni!!!!????..Ana mengharapkan doa dari kalian semua yang mengenali diri ana. Ada sedikit tekanan saat ini,terasa seolah-olah akan diikat lama di sini.. nun di Malaysia, ibunda sedang merancang sesuatu

Lupa nak bagitau tentang jadual imtihan

18.05.2009 AL QURAN
21.5.2009 FEQAH SYAFI'E
25.05.2009 USUL FEQAH
28.05.2009 HADITH AHKAM
01.06.2009 FEQAH MUQARIN
04.06.2009 BAHAS QADHAYA
08.06.2009 QADHAYA MUASIRAH


BITTAUFIQ WANNAJAH BUAT SEMUA….DOAKAN ANA JUGA
KUSHISY KARNA, MEHNAT KARNA, INSYA AllAH KAMYAB HOJAE!!!!!!!!

::: Aku Sayang Aisyah :::

Seingat ana, tika di Sekolah Menengah Maahad Muhammadi Lelaki (MML), guru pendidikan syariah ana menceritakan tentang berita fitnah yang dilemparkan kepada Ummul Mukminin Aisyah ra. Kala itu, telinga ini hanya mendengar sahaja cerita itu. Tiada respon selain hanya memenuhi sukatan pelajaran untuk peperiksaan SPM sahaja.

Setelah ana melangkah ke dunia luar Malaysia, kaki terpasak di bumi Pakistan, ana mendapat dimensi baru hasil dari kisah tragis Aisyah ra. Syeikh Maulana Habibullah Assindi adalah guru dan sanad ana bagi kitab Sohih Bukhari . Beliau amat "ta'asub" dengan Aisyah r.a . Segala hadith atau apa saja hukum yang bercanggah dengan pendirian dan fatwa Aisyah, pasti beliau akan tolak dan menggunapakai pendapat Ummul Mukminin itu Tika menyampaikan pengajian kitab sohih Bukhari, dalam bab manaqib Aisyah, dibawah tajuk hadith ifki ( berita fitnah),beliau menangis,

Di sini ana khulasahkan apa yang beliau sampaikan dari kisah tersebut

1. Kecekalan dan ketabahan hati seorang wanita

Aisyah r.a adalah isteri yang sentiasa bersama dengan Nabi SAW samada di Madinah atau Rasul SAW bermusafir. Ketika memuncaknya fitnah ini, Nabi hanya bertanyakan keadaan Aisyah kepada ibubapanya,tidak secara langsung kepadanya. Ini menyebabkan Aisyah berduka. Namun beliau hanya sematkan dihati,dan meminta ayahanda serta ibundanya menjawab pertanyaan Rasul, serta mengharap agar kedua ayahanda dan bondanya membela kesucian maruahnya

"تشهدت فحمدت الله عز وجل وأثنيت عليه بما هو أهله ثم قلت أما بعد فوالله لئن قلت لكم إني لم أفعل والله جل جلاله يشهد إني لصادقة ما ذاك بنافعي عندكم لقد تكلمتم به وأشربته قلوبكم ولئن قلت لكم إني قد فعلت والله عز وجل يعلم أني لم أفعل لتقولن قد ‏ ‏باءت ‏ ‏به على نفسها فإني والله ما أجد لي ولكم مثلا إلا أبا ‏ ‏يوسف ‏ ‏وما أحفظ اسمه فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون ‏ "


Maksudnya : aku (Aisyah) mengucap syahadah,memuji Allah dengan pujian yang selayaknya,lalu aku berkata: Demi Allah jika aku katakana kepada kamu bahwa aku tidak melakukan (perbuatan yang difitnah),dan Allah menjadi saksi bahawa aku benar, namun itu tidak memberi manfaat pada kamu kerana kamu telah memperkatakan tentangnya (fitnah),hatimu juga sudah sebati dengannya. Jika aku katakan yang aku (mengaku melakukannya) sedang Allah tau bahawa aku tidak melakukannya, maka di kala itupasti kamu semua berkata: Dia (aisyah) telah mengaku. Sesungguhnya demi Allah, aku tidak mampu ungkapkan apa-apa kecuali aku ingin katakana sebagaimana ungkapan ayah (nabi) Yusuf (aku kurang ingat namanya di kala itu) : Maka (pendirianku) hanyalah bersabar yang indah)
(riwayat Ahmad hadith no 23181)




2. sokongan keluarga terutama ibu bapa tika berdepan dengan fitnah

Ketika berlakunya fitnah, Aisyah meminta Nabi menghantar beliau ke rumah ibu bapanya, tatkala itulah, ibunya Ummu Ruman memujuk dan memberi semangat dan rangsangan dengan katanya :

" فقالت خفضي عليك الشأن فإنه والله لقلما كانت امرأة جميلة تكون عند رجل يحبها ولها ضرائر إلا حسدنها وقلن فيها..."

" Katanya (Ummu Ruman): Jangan dikisah sangat tentang perkara itu..Demi Allah, jika ada sedikit sahaja wanita yang cantik,berada disisi lelaki yang amat menyintainya, di samping madu-madu lain, pasti dia akan dicemburui dan akan mengada-adakan cerita…"
(Muslim hadith no 4974)


3. kejujuran mereka yang ada disekeliling tika memberi pandangan kepada suami dalam fitnah yang terjadi.

Nabi SAW tika berlakunya fitnah, meminta pandangan Ali bin Abi Talib r.a dan juga Usamah bin Zaid r.a :

قالت ودعا رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏علي بن أبي طالب ‏ ‏وأسامة بن زيد ‏ ‏حين ‏ ‏استلبث ‏ ‏الوحي يسألهما ويستشيرهما في فراق أهله قالت فأما ‏ ‏أسامة ‏ ‏فأشار على رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏بالذي يعلم من براءة أهله وبالذي يعلم لهم في نفسه فقال ‏ ‏أسامة ‏ ‏أهلك ولا نعلم إلا خيرا وأما ‏ ‏علي ‏ ‏فقال يا رسول الله لم يضيق الله عليك والنساء سواها كثير وسل الجارية تصدقك


Katanya (Aisyah r.a) :..Dan RasuluLLAH SAW memanggil Ali bin Abi Talib dan Usamah bin Zaid apabila wahyu tergendala,baginda meina pandangan kedua-duanya samada berpisah (dengan Aisyah ra atau tidak). Katanya lagi : Manakala Usamah memberi pandangan kepada Rasulullah mengikut apa yang dia tahu tentang sucinya isteri baginda, juga apa yang ada dalam diri baginda tentang mereka yang memfitnah,kata Usamah : Isterimu (wahai Nabi), tidak kami ketahui melainkan perkara baik sahaja. Manakala Ali pula berkata: Wahai RasuluLLAH, Allah tidak pernah sempitkan terhadapmu(untuk buat pilihan), wanita selainnya ramai, tanyalah hamba itu ( Barirah) pasti dia akan khabarkan yang benar"

Riwayat Bukhari, hadith no 3826)


4. pejuang dan pendakwah kebenaran tidak akan terlepas dari fitnah yang akan ditaburi oleh mereka yang dengki dan kita kena selalu berfikiran positif dalam menghadapi fitnah

" Sesungguhnya mereka yang dating membawa berita fitnah di kalangan kamu, janganlah kamu menyangka ia adalah buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu, bagi setiap mereka (akan ada balasan terhadap) apa yang mereka lakukan dari dosa.."

(Annur 23:11)