Followers

Terbakarkah Maruah Kita????

Thursday, August 21, 2008




TANGGAL 21 Ogos merupakan tarikh yang amat penting dalam lipatan sejarah umat Islam. Apa tidaknya, Pertubuhan Persidangan Islam atau lebih dikenali dengan OIC lahir kerana insiden 21 Ogos. Apakah yang berlaku sehingga persidangan ini tercetus?

Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki berbangsa Australia bernama Dennis Michael Rohan telah membakar Masjid Al-Aqsa. Api menyala besar dan membakar tembok serta mimbarnya yang besar (mimbar Solahuddin).

Api marak dengan dahsyat sekali seolah-olah seluruh Masjid Al-Aqsa akan musnah ketika itu. Sehinggakan pihak bomba juga tidak hadir menghulur bantuan. Tetapi Allah s.w.t telah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya. Akhirnya api dapat dipadamkan.

Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Lucunya, Rohan mendakwa bahawa dia diutuskan oleh Allah untuk melakukan pembakaran itu, bersesuaian dengan berita dari Kitab Zakaria.

Apa yang menyedihkan kemudiannya ialah Yahudi membebaskannya dengan mengatakan Rohan 'gila', dengan kata lain, tidak waras.

Maka, atas sebab itu, Rohan tidak dapat dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut. Bertitik-tolak insiden menghinakan itu, negara-negara Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.



Maka sejak itu, 21 Ogos tanpa gagal diangkat sebagai Hari Al-Quds sedunia. Ia disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa.

Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Masjid Al-Aqsa yang begitu suci itu dihina sedemikian rupa.

(artikel dari laman http://www.pmi-daily.blogspot.com

Persoalannya ADAKAH KITA HANYA JADIKAN TARIKH INI HANYA SEBAGAI HARI UNTUK DIINGATI SAHAJA???SAMA SEPERTI KITA MENGENANG SEJARAH SILAM??
MANA USAHA KITA?

Ada yang kata :" Kita sebenarnya tidak perlu boikot barangan, sebab ia melibatkan pembawaan masuk barang tersebut melalui izin kerajaan, jadi kerajaan yang patut memboikot supaya ada impak

Kata aku:

1. Teringat kisah tatkala Nabi Ibrahim a.s dicampak ke dalam api oleh raja zalim, seekor burung melalui kawasan itu lalu pergi mencari air dan membawa air dengan paruhnya. Ditanya :" wahai burung,untuk apa kamu lakukan perkara itu sedangkan pasti tidak dapat memadamkan api. Jawab si burung :" Ya aku tahu ia tidak akan memadamkan api namun aku hanya ingin memberi sumbangan sekadar mampu untuk menolong Nabi Allah.

Begitu juga dalam isu boikot ini.Fikirkanlah!!!!! Anda seorang muslim yang diberi akal oleh Allah berbanding burung yang pastinya akal tidak seberapa

2. Firman Allah :" Dan katakanlah (wahai Muhammad), lakukanlah sesuatu kebaikan ( amal) maka Allah akan melihat amalan kamu,begitu juga Rasul dan orang-orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada yang Maha Mengetahui perkara ghaib dan yang nyata (di kala itu) Dia akan menyatakan kepada kamu apa yang telah kamu lakukan "
(Attaubah 105)

Mafhumnya di sini, kita hanyalah mengusahakan sesuatu sahaja dan bukannya dipertanggungjawabkan supaya usaha kita berjaya,walaupun kejayaan itu amat diharapkan

3. Memang kemasukan barang adalah dengan izin kerajaan namun jika kita semua sekata, memboikot barang tersebut,sudah pasti ia tidak laku yang seterusnya;dalam jangka masa tertentu, akan menyebabkan pengimport barang tersebut tidak lagi mengimportnya. Mungkin kita anggap mustahil ini terjadi namun paling tidak, kita akan diberi ganjaran hasil dari usaha kita,biarpun sedikit.

Perbahasan Masa Kini

Saturday, August 16, 2008

Assalamualaikum warahmatuLLAH

Sebenarnya terasa berat juga untuk titipkan entry kali ni. Dah banyak sangat pertanyaan dari rakan dan sahabat yang minta aku ulas tentang nisfu Sya'ban. Walhal kalau mereka cari dan tanya ustaz² lain, boleh aja.

Soalan-soalan mereka :

a. Apakah hukum berpuasa pada 15 Syaaban?

b. Ada ke hadis atau dalil tentang amalan bacaan Yasin pada malam 15 Syaaban?

c. Apakah hukum berpuasa selepas 15 Sya'ban?

Aku kira semua soalan ini adalah soalan yang famous dewasa ini sebagaimana soalan puasa di bulan Rejab yang lepas. Bahkan umat seantero dunia membincangkan perkara ini lebih-lebih lagi bagi yang dilabel sebagai "WAHABI"

Di sini aku nyatakan pandangan aku yang dhaif dalam masalah ini:-

a. Secara umumnya, Nabi SAW menggalakkan umat Baginda untuk berpuasa pada hari-hari tertentu selain dari bulan Ramadhan. Sebagai contoh hari Isnin, Khamis. Begitu juga puasa pada awal bulan dan pada 'hari-hari cerah' 13,14,15 pada tiap bulan Islam

أخبرنا ‏ ‏محمد بن حاتم ‏ ‏قال أنبأنا ‏ ‏حبان ‏ ‏قال أنبأنا ‏ ‏عبد الله ‏ ‏عن ‏ ‏شعبة ‏ ‏عن ‏ ‏أنس بن سيرين ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏عبد الملك بن أبي المنهال ‏ ‏يحدث عن ‏ ‏أبيه ‏
أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أمرهم بصيام ثلاثة أيام البيض قال هي صوم الشهر ‏


Maksudnya: " Bahwa Nabi SAW menyuruh (menggalakkan) mereka (para sahabat) berpuasa tiga hari pada hari-hari cerah ( Ayyaam Al-Bidh),dan sabdanya ia adalah puasa bagi setiap bulan " (Hadith Riwayat Imam AnNisai)

Dari hadith ini, secara umumnya kita boleh katakan, puasa pada 15 Sya'ban termasuk dalam galakkan Nabi SAW. Namun perlu diberi perhatian di sini ialah Nabi mendorong umatnya untuk berpuasa pada ketiga-tiga hari (13, 14, 15 ) dan bukannya hanya pada 15. Jika kita hanya berusaha untuk berpuasa pada 15 sahaja, itulah yang disebut sebagai bid'ah dalam agama

Satu lagi perkara yang perlu diingat ialah, amalan anak Adam akan diangkat pada malam Nisfu Sya'ban, sebagaimana yang masyhur di kalangan awam (saya tidak menjumpai Hadith, mungkin teman-teman boleh maklumkan ) dan Nabi SAW amat suka jika amalan Baginda diangkat dalam keadaan baginda berpuasa. Oleh yang demikian, sepatutnya kita berpuasa pada 14 dan bukannya 15 kerana pada petang 14, menuju ke malam 15. Perkiraan kalendar Islam bermula pada waktu magrb, jadi puasa kita sepatutnya 14 Sya'ban

WaLLAHu A'lam


b. Berkenaan bacaan Yasin pada malam Nisfu:

Memang tidak hadith yang qat'ie (secara pasti ) atau pun tiada nas ( secara jelas) mahupun dilalah ( bukti khas) tentang bacaan Yasin sebanyak 3 kali pada malam tersebut.
Cuma amalan ini dimulakan oleh seorang 'syeikh' di Damsyiq pada kurun ke 5 Hijrah. Menurut riwayat ( maaf saya kurang pasti riwayat mana), beliau datang ke Damsyiq pada satu ketika dan melakukan solat yang kemudian ramai yang menuruti solat beliau sehinggakan setiap tahun mulai dari saat itu, beliau datang pada malam nisfu untuk melakukan ibadah khas tersebut. Ramai ulama ketika itu menghentam amalan yang telah mula tersebar itu namun tidak diendahkan. Amalan itulah yang kita warisi sehingga kini.

Mungkin akan ada yang mempertikaikan riwayat ini. Tidak mengapa, saya hanya sekadar menyampaikan sahaja.

Kembali kepada persoalan, bagi saya (WaLLAHu A'lam) amalan membaca Yasin ini ada kaitannya dengan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dalam sunan beliau :

‏ ‏عن ‏ ‏عروة ‏ ‏عن ‏ ‏عائشة ‏ ‏قالت : ‏
‏فقدت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ليلة فخرجت فإذا هو ‏ ‏بالبقيع ‏ ‏فقال ‏ ‏أكنت تخافين أن يحيف الله عليك ورسوله قلت يا رسول الله إني ظننت أنك أتيت بعض نسائك فقال إن الله عز وجل ينزل ليلة النصف من شعبان إلى السماء الدنيا فيغفر لأكثر من عدد شعر غنم ‏ ‏كلب

Maksudnya : Dari Urwah, beliau nukilkan dari Aisyah r.a katanya : Aku kehilangan RasuluLLAH SAW pada satu malam lalu aku keluar, tiba-tiba aku dapati Baginda berada di perkuburan Baqi'. Baginda bersabda " adakah kamu bimbang Allah dan Rasulnya akan menzalimi kamu? Aku menjawab" Wahai RasuluLLAH, aku bimbang kamu menemui beberapa orang isteri kamu". Baginda bersabda " Sesungguhnya Allah turun ( atau ditakwilkan rahmatNYA) pada malam Nisfu Sya'ban ke langit dunia dan DIA mengampunkan dosa umat walau sebanyak bulu kambing yang dijaga anjing" (Hadith Riwayat Imam Tirmizi)

Kesimpulannya, amalan bacaan Yasin yang kemudian kita tawassul dengannya dalam doa kita kepada Allah untuk dipanjangkan umur,murah rezeki dan mati dalam Islam merupakan sesuatu yang diaplikasikan dalam hadis di atas. Oleh kerana rahmat Allah turun ( atau Allah turun selayak dengan keagunganNYA dan DIA suci dari segala penyerupaan) pada malam tersebut, sayugia kita merebut peluang yang terbuka ini.

Namun, perlu diingat, hadith yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi itu beliau sendiri mengkritiknya kerana sanad munqati' (terputus) kerana Yahya bin Abi Kathir tidak mendengar hadith ini dari Urwah begitu juga perawi AlHajjaj bin Artot tidak mendengar hadith ini dari Yahya. Walau bagaimanpun ada riwayat dari Abu Bakar Assiddiq yang menyamai hadith ini.
Oleh sebab itu, untuk lebih berhati-hati,alagkah eloknya jika kita membaca Yasin pada setiap pagi, atau juga kita bermunajat pada Allah d setiap sepertiga malam kerana ia mempunyai dalil dan bukti sahih!!!

WalLLAHu 'Alam

c. Hukum berpuasa selepas 15 Sya'ban

Persoalan yang mayshur yang dibahaskan sejak dahulu,ini berdasarkan hadith Nabi SAW:



‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال
قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏إذا بقي نصف من شعبان فلا تصوموا

Maksudnya: Dari Abu Hurairah r.a katanya, RasuluLLAH SAW bersabda : Apabila tinggal separuh bulan Sya'ban maka janganlah kamu berpuasa. (Hadith Riwayat Imam Tirmizi)

Menurut Imam Tirmizi, ia adalah hadith hasan sohih. Manakala Imam Ahmad dan Abdur Rahman bin Mahdi beranggapan ia adalah hadith mungkar. Oleh yang demikian,wujud perbezaan hukum berpuasa selepas 15 sya'ban, ada yang mengharamkan, memakruhkan, dan mengharuskan.

Haram kerana hadith di atas
Makruh kerana wujud perbezaan penerimaan hadith
Harus kerana tidak menerima hadith di atas

Bagi saya (WaLLAHU A'lam), kita boleh selaraskan hadith larangan berpuasa dengan hadith fadhilat berpuasa pada bulan Sya'ban ( Nabi banyak berpuasa pada bulan Sya'ban). Bagaimana?

Kita dapati, hadith di atas ,adalah umum yang di takhsiskan oleh hadith Nabi SAW yang lain. Maksud saya, hadith larangan berpuasa selepas 15 Sya'ban adalah secara kasar, dan larangan puasa selepas 15 Sya'ban hanyalah sehari atau dua hari sebelum datangnya Ramadhan. Ini kerana, bagi membezakan antara puasa fardhu Ramadhan dengan puasa sunat Sya'ban. Cuba kita perhatikan Hadith Nabi SAW di bawah:

عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال ‏
‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏لا تقدموا شهر رمضان بصيام قبله بيوم أو يومين


Maksudnya: "Dari Abu Hurairah r.a katanya; RasuluLLAH SAW bersabda : Janganlah kamu dahului puasa Ramadhan dengan puasa
sehari atau dua hari sebelumnya.."
(Hadith Riwayat Imam Tirmizi)

Itulah perbahasan yang sekadar mampu saya kemukakan untuk para sahabat. Jika ada yang tidak setuju, masing-masing boleh bermuzkarah, kerana kita mahukan amalan kita adalah yang terbaik dan tepat dengan syariat Islam. Janganlah kita wujudkan perbalahan yang tidak menguntungkan umat Islam

WALLAHU 'ALAM.

Sesuatu yang di'Fenomena'kan

Wednesday, August 13, 2008

Sebelum Subuh tadi, handset berbunyi,SMS dari sorang sahabat di tanah air

" Assalamualaikum ustaz,tlg doakan ana agar dberi kekuatan,sahabat ana meninggal pagi td"

"Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNYA kami akan kembali"
terpacul secara spontan lafaz ini


Semoga roh sahabat mendapat rahmat dan diampuni Allah SWT.

Aku tau, sahabatku ini juga sedang bertarung menanti panggilan Yang Esa. Sakitnya kian menyerang akhir-akhir ini. Sudah ramai di kalangan kenalannya pergi bertemu Pencipta. Kini hanya dia yang belum lagi menyahut . Aku merenung dalam diri..Pasrah. Moga sahabat semakin cekal dan tenang menghadapi saat itu. Mungkin diri ini yang terlebih dahulu dipanggil. Siapa tahu

Tinggalkan seketika. Sebenanrya di sini, ingin ku ulas ( sedikit komentar mungkin ) persoalan dan suasana pola politik di Malaysia. Aku khaskan tentang pemimpin

Nabi SAW pernah bersabda :

" Mana- mana hamba (manusia) yang diberi kekuasaan memerintah oleh Allah, ketika kematiannya dia menipu rakyat,pasti Allah haramkan syurga untuknya "

( Muttafaq 'alaih )

Perhatikanlah pihak kerajaan kita sekarang, mereka secara terang-terang menipu rakyat. menjanjikan segala-galanya dalam pilihanraya, sedang selepas itu, muka pun tak nampak.
Bahkan harta kekayaan negara dibolot, hak rakyat dinafikan melainkan kroni atau pemberi rasuah

Nabi SAW jg bersabda :

"Sesiapa yang memberi kemudaratan kepada orang Islam, maka Allah akan memberi kemudaratan kepadanya ( di dunia dan di akhirat ), dan sesiapa yang memberi kepayahan (kesengsaraan) pasti Allah akan memberi kesengsaraan padanya "

(Riwayat Imam Abu Daud dan Imam Tirmizi)

Fikirlah sendiri, sikap pemimpin negara kita..menyenankan kita atau menyenangkan siapa? Menyusahakn kita atau tidak?

Renungkan juga situasi skandal yang diwujudkan sekarang ini. Rasuah, jenayah dan yang pasti hangat ialah isu liwat

Nabi SAW bersabda :

" Jika kamu dapati ada golongan yang melakukan perbuatan kaum Luth a.s, hendaklah kamu bunuh pelaku dan yang rela diperlakukan "

(Riwayat Imam Ahmad)

Nah!! sekarang ada yang mengaku diliwat. Rela ke? Mau dibunuh?

Untuk pihak media plak suka aku ingatkan

Nabi SAW pernah bersabda :

" Sesiapa yang menutup (perbuatan maksiat atau keaiban) Muslim, pasti Allah akan tutupi keaiban dan kesalahannya di akhirat nanti "

Senario media sekarang bukan hendak menutupi bahkan hendak membuka keaiban sahaja. Dimana etika media!!!?Silalah hebahkan lagi wahai TV3 (oppsss)

Dan untuk media juga, aku selitkan satu lagi hadis Nabi SAW :

" Sesiapa yang menghebahkan keaiban saudara Islamnya terhadap dosa yang dilakukan, dia tidak akan mati melainkan melakukan perkara yang sama "

( Riwayat Imam Tirmizi)

"Sesungguhnya yang akan mengambil peringatan hanyalah mereka yang mempunyai hati nurani"

FIKIR-FIKIRKANLAH

2 TANGISAN

Sunday, August 10, 2008


Suasana Pelajar Malaysia Mesir saat ini kuperhatikan pelbagai corak.

Ada dua tangisan berbeza. Tangisan kegembiraan dan tangisan kesedihan.

Masih ku ingat, sewaktu pengajianku di Pakistan beberapa ketika dulu, maulana ( ustaz ) yang mengajarku kitab Al Hidayah karangan Al Murghinani, kitab feqah mazhab Abu Hanifah yang muktamad di samping perbahasan muqaranah mazahib (perbandingan mazhab²), beliau pernah menegaskan, airmata yang tumpah ada dua kategori

1. Tangisan gembira : ia boleh dikesan jika airmata tersebut sejuk atau tidak suam

2. Tangisan sedih : ia boleh dikesan jika airmata tersebut panas (suam)

Semua ini diulas beliau tika membahaskan bab redha (kerelaan) wanita ketika kahwin.

Apa yang ingin ku tegaskan ialah, dewasa ini, ku lihat scenario tangisan di bumi Mesir ini, seusai mahasiswa al Azhar mendapat natijah imtihan mereka. Sempat juga aku menjamah jamuan yang diadakan sebilangan pelajar bagi mensyukuri nikmat kejayaan indah. TAHNIAH..MABRUK

Hanya dua airmata ini? Ya.Benar hanya dua airmata tumpah impak dari imtihan.

Tidak selain itu? Ya ,aku kira tidak selain itu.

PROSMA II dan MAP

Dua perkara yang baru saja bermula.

Peka atau tidak kita dengan kedua²nya?

Matlamat yang sama, cara yang berbeza. UNTUKMU PALESTIN


Sumbangan Amal untuk Palestin. Caknakah kita? Berbuih mulut pemimpin kita, penceramah, ilmuwan dan sesiapa saja bercakap soal saudara kita di Palestin.



Aku pernah bertanya seorang sahabat di sini,: Enta boleh berada di hadapan tv untuk tonton bola selama 2 jam tapi ana tidak pernah tengok enta berada selama 10 minit di sejadah,berdoa khas untuk Palestin “.

Ujarnya,:” Tak kan ana nak tunjuk kat orang yang ana berdoa untuk Palestin!!”

Aku tersenyum. :“ Ya benar, tapi bukankah elok jika enta ajak semua teman enta yang tonton bola tu,berdoa secara berjemaah? Jika 40 orang yang hadiri solat mana-mana jenazah,maka pasti Allah memakbulkan? Lantas, apalah kiranya jika enta kumpulkan geng bola enta untuk berdoa?”

Diam.

Aku bukanlah seorang yang layak untuk berkata-kata. Siapalah aku, tapi cintaku pada Palestin takkan pudar biarpun semua manusia mengherdik aku dengan kata-kata sinis.

ALHAMDULILLAH

Wednesday, August 6, 2008

Bas yang ditunggu belum tiba. Memang kalau hari biasa, jadual bas 24G agak lembab. Setengah jam aku menuggu, jam menunjukkan tepat jam 11 pagi. Aku mengubah fikiran,menggunakan khidmat bas 926 untuk ke Al-Azhar. Degup jantung makin kencang namun kubelai hati dengan zikir

" (Ingatlah) bukankah dengan sebab ingat Allah akan menenangkan hati" (Al Raa'du ayat 28)

Aku sematkan Firman Tuhan ini.

Di hadapan halaman bangunan kuliah Qanun wa AsSyariah (Undang-undang dan Syariah) Al Azhar,kulihat ramai pelajar tahun 3 Syariah Islam mengerumuni papan kenyataan. Gendang jantung makin rancak. Tenanglah hati, jangan ingkari hukum Tuhan.

"ArRosibun"
Senarainya kuperhati. Roqam julus aku tidak disenaraikan di sini. Rentak jantung diperlahankan.AlhamduliLLAH

"Al Manquluun bi madah wa maddatain"
Ya Allah..kenapa alunan lagu hati di tinggikan balik?
Dah nampak nama Saif.....
AlhamduliLLAH. Nombor bangku yang tertera 13387 yang kulihat hampir sama dengan nomborku
Yang pasti,namaku bukan di sini.

"Annajihuun bi taqdir Jayyid"
Hanya beberapa helai kertas sahaja yang dipaparkan untuk senarai jayyid.
Waduhh.Duhai jantung,kau ingkari lagi pesananku.
Ingat!!sekali lagi kau ingkari..akan ada hukuman menanti.Tunggu
Lama juga kuteliti, berharap agar biarlah namaku tertulis di sini. Jantung ini sudah berontak.
Sabar dulu.
Alamak..namaku juga tidak dijumpai di sini. Aku mula resah.Kali ini, kuizinkan jantung menari.
Biarpun rentaknya sumbang,tidak sesuai dengan melodi.

Mataku dihalakan ke paparan seterusnya

"AnNajihuun bi taqdiri Jayyid Jiddan "
Sebenarnya aku ingin sahaja beredar ke senarai manquluun,mungkin tadi terlepas pandang kerana pada agakanku, namaku tidak layak disenaraikan di laaihah jayyid jiddan.
Acuh tak acuh aku cari roqam julus ku.
Eh.betul ke?Aku fokus lagi. Mata ku 'genyeh' berulang kali.
13378, ha betul la ..Roqam julus aku la tu.Tertera MD Saiful Azuran.
Airmata bergenang,hati hamburkan kesyukuran,lidah turut sertai majlis zikir ini.
ALHAMDULILLAH..Segala pujian hanya untukMU. Taqsirnya aku dari menghargai kurniaanMU.

Terima kasih Allah
Terima kasih ibu ayah
Terima kasih semua

Ku doakan kalian juga najah.Aaameeen ya ROBB

Saturday, August 2, 2008

 Kemenangan adalah cita – cita setiap orang walau apa jua bidang yang diceburinya. Tentu sahaja tiada siapa yang normal keadaannya berasa selesa apabila mengalami kekalahan. Sukan sebagai contoh , apapun kategori pertandingannya termasuk perlawanan persahabatan pasti sahaja kemenangan menjadi buruan. Namun kemenangan tersebut hanya menjadi impian yang tidak kesampaian jika ianya tidak melalui satu proses kerja keras , latihan gigih dan pengorbanan yang tinggi .

Demikianlah perjuangan ini . Kesucian matlamat dan ketinggian hasratnya sangat memerlukan kemenangan sebagai sebuah pengiktirafan , tetapi kekecewaan pasti diwarisi malah matlamat dan hasrat yang ingin dicapai hancur lebur tanpa pengorbanan dan daya juang yang kental. Pastinya hukum untuk meraih kemenangan ialah berjuang dan berkorban .


Bagi perjuangan Islam , kemenangan adalah untuk mendaulatkan syariat Ilahi dan sekurang – kurangnya berjaya mengekang pertumbuhan maksiat dan mungkar .

Justeru itu , setiap individu muslim wajib berjuang ke arah mencapai matlamat tersebut. Sikap berpeluk tubuh , lemah tahap kepeduliannya serta gagal menempatkan diri ke tengah medan juang mengundang hampa buat perjuangan suci ini .

Mana mungkin kemenangan dapat ditempa tanpa pejuang yang gigih berjuang dan sanggup berkorban .

Kalau ditanya kepada semua orang khasnya anggota jamaah , saya percaya bahawa semua mengimpikan kemenangan. Cuma apa yang menyedihkan ialah mereka bagai di awangan , bercakap tanpa sedar dan mengimpi tanpa memahami reality. Mereka sebenarnya masih berfantasi dengan kemenangan yang diimpi.

Sementara jamaah masih lompang di sana – sini menagih penyertaan anggotanya . Banyak tugas terabai lantaran kekurangan petugas yang sanggup melangsaikannya . Lambakan amanah tidak terurus kerana kelemahan dan kekurangan yang tidak tertampung . Lucunya dalam situasi begini , semua orang bercakap soal kemenangan termasuk anggota yang lesu dan naïf.

Nampaknya fenomena ini terus berkekalan hingga ke hari ini . Sementelah pula PAKATAN RAKYAT mencapai kemenangan besar dalam Pilihanraya umum baru – baru ini. Sedikit sebanyak tugas asas jamaah telah berpindah menjadi tugas rasmi kerajaan yang dimenangi.

Saya tidak bersikap prejudis terhadap kemenangan tersebut malah saya sangat memahami factor kemenangan dan ruang atau peluang yang boleh kita manafaatkan dari kemenangan itu, tetapi saya perlu menegaskan bahawa kemenangan ini masih belum menjadi milik penuh jamaah .

Masih terlalu jauh perjalanan kita untuk mencapai kemenangan dalam erti nilai yang sebenar , iaitu kejayaan dan keupayaan kita mendaulatkan syariat Ilahi . Pun begitu sangat diakui bahawa kemenangan PAKATAN hari ini menjadi pemecah kepada segala kebuntuan politik untuk memulakan gerakan merintis jalan besar ke gerbang Putrajaya .

Apa yang saya timbulkan ini ialah untuk memastikan kita tidak cepat berpuas hati dengan apa yang kita miliki hari ini dan meletakkan kita begitu teruja dengan pencapaian sedang kita masih terlalu jauh dari target yang ingin kita capai melewati perjuangan Islam yang suci ini .

Perjuangan mesti terus digiatkan dengan kesungguhan yang tiada tara dan pengorbanan yang tiada banding kalau kita mahu mencapai kemenangan yang benar buat perjuangan ini.

Aktiviti teras dan dasar sifatnya bagi sebuah gerakan Islam mesti diaktif dan digerakkan tanpa henti walau apa jua musim yang direntas. Sebelum atau selepas pilihanraya , kalah atau menang dan sendirian atau dalam pakatan , aktiviti – aktiviti yang bersifat dasar dan teras seperti tarbiyyah mingguan melalui usrah atau pembinaan fikrah dan pengkaderan jati diri pejuang seperti liqa’ fikri , mukhayyam , tamrin dan apa jua bentuk program yang membawa maksud serupa .

Sangat dikesali jika perjuangan sukar ini diurus dengan angan – angan dan ramalan politik yang jauh terhindar dari manhaj perlaksanaan amal Islami .

Saya mengharapkan semua anggota jamaah mengambil iktibar dari kegigihan pemimpin terdahulu yang telah mewaqafkan diri mereka untuk perjuangan . Berjuang tanpa penat menggalas beban amanah dan tanggungjawab kepimpinan serta berjuang tanpa gentar menghadapi ancaman , cabaran dan rintangan di sepanjang jalan dakwah , jauh kependalaman daerah perjuangan ini.

Nyata mereka lasak malah tabah mendepani segala tahaddiyat . Tidak tergugat dengan tawaran duniawi yang melekakan dan tidak pula menggadaikan prinsip perjuangan semata – mata ingin memenuhi cita – cita politik murahan malah tidak bermoral .

Kemenangan yang ingin dicapai ialah kemenangan tulen . Kemenangan yang ingin diraih ialah kemenangan hakiki . Kemenangan yang diburu ialah kemenangan sohih . Kemenangan ini tidak mungkin diperolehi dengan lampu ajaib aladin , tidak juga dengan percaturan politik cantas , tidak juga dengan berpeluk tubuh dan jauh sekali dengan tindakan yang menderhakai Allah Tuhan Rabbul Jalil .

Tegasnya , nak menang mesti berjuang , nak menang mesti berkorban , nak menang mesti berprinsip, nak menang mesti bermaruah , nak menang mesti tabah , nak menang mesti Istiqamah . nak menang mesti bijak dan nak menang mesti bertaqwa . Demikianlah syarat untuk menang .

Perjuangan tidak syarat Menang .

Perjuangan ini suci kerana dasar dan matlamatnya. Selama mana dasar dan matlamat ini dipertahankan maka selama itu perjuangan ini kekal kesuciannya. Kesucian perjuangan tidak dinilai melalui menang atau kalahnya di medan .

Mempertahan serta memperjuangkan Islam bahkan seluruh nilainya adalah suatu kewajipan dan tangunggjawab asas sebagai hamba. Justeru itu , tugas kita sebagai anggota jamaah yang juga merupakan seorang hamba ialah memastikan Islam diperjuang dan dipertahankan dalam apa jua keadaan berasaskan pedoman qurani dan manhaj an-nabawi.

Sebarang penyelewengan atau penyimpangan dari pedoman qurani dan manhaj nabawi , biarpun menghasilkan kemenangan besar adalah suatu kebathilan malah sifatnya sementara , palsu lagi dusta.

Tiada erti kita menang derhaka . Derhaka kepada Allah maksud saya , justeru berlaku perlecehan dan penyimpangan . Kemenangan adalah anugerah Ilahi kepada pejuang yang memelihara kesucian perjuangan , sementara kemenangan menjadi istidraj kepada pejuang yang hanya memburu kemenangan tanpa menghirau ketulenannya bahkan tidak juga mempedulikan keabsahan pedoman dan manhaj perjuangannya.

Ada pihak sanggup buat apa sahaja asal menang sedang perjuangan tidak syarat menang. Ini bermakna perjuangannya berasaskan kepentingan dan kepuasan individu. Asal tercapai cita – cita politik dan terlaksana agenda peribadinya , dia tergamak mengambil jalan salah dan melakukan tindakan terlarang menurut perspektif amal Islami .

Saya suka menegaskan di sini bahawa system nilai kita terhadap pencapaian dan kejayaan ialah merujuk kepada benar dan tepatnya pedoman yang diambil iaitu pedoman al qurani dan jelas serta sohihnya manhaj yang diikuti iaitu manhaj an nabawi .

Kita tidak merujuk kepada menang kalah di medan . Menang tidak bermakna benar dan kalah tidak bermaksud salah. Menang boleh jadi salah dan kalah boleh jadi benar . Menang kalah bukan system nilai yang baik dan tepat. Nilai tepat untuk mengetahui betul duduk kita bersama perjuangan ini samada benar atau salah ialah melalui system yang tetap dan kekal iaitu petunjuk wahyu Ilahi dan bimbingan sunnah Rasul saw.

Kesimpulannya.

Berjuang dan berkorbanlah bagi mencapai kemenangan , justeru kemenangan tersebut menjadi tapak kukuh bagi mendirikan daulah Islamiyyah . Namun kemenangan yang diburu tidak boleh dibiarkan menjadi asbab perlanggaran atau penyelewengan manhaj.